παιδια ανάβουν κεριά σε εκκλησία
 Θέλοντας να γνωρίσουμε τις «θρησκευτικές μειονότητες»
της Ελλάδας και να δούμε πόσο έμπρακτα ισχύει ο νόμος περί ανεξιθρησκείας, το diadrastiko, έκανε τον γύρο της
Αθήνας και συνάντησε τους εκπροσώπους τους, οι οποίοι του μίλησαν για την πίστη
και τα προβλήματά τους. Μετά τον Θιβετανικό Βουδισμό, στην έρευνά μας για τις Άλλες Θρησκείες στην Ελλάδα, επισκεπτόμαστε έναν εκπρόσωπο μίας άλλης θρησκευτικής μειονότητας:

ΓΝΗΣΙΟΙ ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ

(ΠΑΛΑΙΟΗΜΕΡΟΛΟΓΙΤΕΣ)

Βρισκόμαστε στην Ανθούπολη,
περιοχή του Περιστερίου. Είναι ο Ιερός ναός Κοιμήσεως της Θεοτόκου. Με την
Μαριλένα, την φωτογράφο, παρακολουθήσαμε ένα μέρος της λειτουργίας, δίπλα σε τρία μωρουδιακά
καροτσάκια. Τα τρία χαριτωμένα παιδάκια, όπως μάθαμε αργότερα ήταν τρίδυμα.

Μετά την κατάλυση, ο πάτερ
Αρσένιος, έγγαμος και πατέρας τεσσάρων παιδιών, μας δέχτηκε φιλόξενα και όσο η
Μαριλένα φωτογράφιζε, κατέγραφα τις απαντήσεις του ιερέα. Ήταν πολύ πρόθυμος
και επεξηγηματικός, ενώ κάτω από το γαλήνιο, αλλά αεικίνητο  βλέμμα του, θα διαπίστωνες δυναμισμό,
γλυκύτητα και σπιρτάδα … που συνήθως δεν συναντάει κανείς σε ιερείς – ή
τουλάχιστον έτσι νομίζουμε. Στα νιάτα του θα πρέπει να ήταν πολύ γοητευτικός.

Καθίσαμε και το κασετόφωνο
μπήκε σε λειτουργία. Η εκκλησία έχει χτιστεί το 1973,  για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες των Γνησίων
Ορθοδόξων Χριστιανών, όπως μας είπε, και έχουν κάνει αυτή την διάκριση για να
ξεχωρίζουνε από τις ιδιοκτησίες της κρατούσης εκκλησίας.

Μιλήστε μας πάνω σ’ αυτό.

Σε μας δεν υπάρχει κάποιος
διαχωρισμός από την κρατούσα εκκλησία. Σαν θρησκεία, δεν έχουμε κάποια διαφορά
από την ορθόδοξη εκκλησία. Διαμαρτυρόμεθα μόνο, και δεν δεχόμεθα την ένταξη
στον οικουμενισμό. Ο χώρος που είναι διαφορετικός είναι γιατί μέχρι το 82’ δεν
υπήρχε νόμος περί ανεξιθρησκείας και θεωρούσαν τους ιερείς μας ως αντιποίηση
και ήταν υπό διωγμό και έχουν χτιστεί οι περισσότερες εκκλησίες διαφορετικά.

Πείτε μας, δύο βασικές διαφορές.

Πριν 15-20 χρόνια ήταν
διακοσμημένοι με φορητές κυρίως εικόνες, αγιορείτικης ζωγραφικής μιμούμενης
ρωσικά πρότυπα της παρακμής. Επίσης δεν επιτρεπόταν η χρήση ηλεκτρικού φωτός,
παρά μόνο ελαίου και αγνού κεριού. Αλλά σαν λατρευτικό μέρος ήταν όπως η
ορθόδοξη εκκλησία. Σήμερα προσπαθούμε να είναι όπως όλες οι Ορθόδοξες.

Συνεχίστε, πάνω σ’ αυτό που μας λέγατε πριν.

Η κρατούσα εκκλησία το ’24 που
έκανε το πρώτο βήμα και άλλαξε το εορτολόγιο –δεν μιλάμε για ημερολόγιο, μιλάμε
πάντα για εορτολόγιο –είναι μία κίνηση για να προσεγγίσει τον παπισμό, χωρίς
όμως να υπάρχει η ορθόδοξη διαδικασία, δηλαδή χωρίς να αναιρέσει αυτά τα οποία
πρόσθεσε ο παπισμός όταν σχίστηκε από την εκκλησία του Χριστού.

Δηλαδή, στην ουσία, είστε αυτό που οι άλλοι ονομάζουν αίρεση;

Όχι. Η ετυμολογία της λέξης
«αίρεση» είναι από το «αίρω» που σημαίνει παίρνω κάτι και το αλλάζω, δεν το
αφήνω όπως είναι το σώμα του, ολόκληρο. Εμείς ποτέ δεν φύγαμε από το σώμα της
εκκλησίας. Εμείς είμαστε το σώμα της εκκλησίας. Το ‘24 αλλάζουν κάποιοι το
εορτολόγιο για ιδιοτελείς σκοπούς κι εμείς δεν ανεχτήκαμε αυτή την αλλαγή και
συνεχίζουμε να είμαστε όπως είμαστε πριν το ’24. Συγκεκριμένα ανήκουμε στο
πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως επειδή όμως ο συγκεκριμένος πατριάρχης δεν
ορθοτονεί τον λόγο της αληθείας δεν τον μνημονεύουμε. Γι αυτό δεν έχουμε δικό
μας πατριάρχη.

Γιατί σας ονομάζουν παλαιοημερολογίτες;

Είναι χλευαστικός όρος, τον οποίο μας προσάρτησαν οι
«νεοημερολογίτες» και το λεω χωρίς φόβο γιατί έτσι είναι, διότι εμείς ουδέποτε
ασχοληθήκαμε με το ημερολόγιο. Εμάς μας ενδιαφέρει αποκλειστικά το εορτολόγιο,
η αλλαγή του οποίου πειράζει την ενότητα της εκκλησίας. Δεν μπορεί άλλη μέρα να
γιορτάζει το κεφάλι, άλλη το χέρι, άλλη το πόδι. Αυτό είναι δογματικό ζήτημα,
ενώ το ημερολόγιο δεν είναι. Μόνο η ελλαδική εκκλησία ακολουθεί το νέο
εορτολόγιο. Δηλαδή όταν γιορτάζει Χριστούγεννα δεν έχουν Χριστούγεννα πουθενά
αλλού οι Ορθόδοξοι στον κόσμο. Ούτε τα Ιεροσόλυμα, ούτε η Ρωσία, πουθενά,
πουθενά.

Πείτε μας πότε γιορτάζουν, για παράδειγμα τα Χριστούγεννα, οι άλλες
ορθόδοξες εκκλησίες, οι Ρώσοι, τα Ιεροσόλυμα κλπ και πότε η κρατούσα εκκλησία;

Η κρατούσα γιορτάζει τα
Χριστούγεννα στις 25 Δεκεμβρίου, ενώ τα Ιεροσόλυμα και όλες οι άλλες ορθόδοξες
στις 7 Ιανουαρίου. Θα πρέπει να το έχετε παρατηρήσει στα δελτία ειδήσεων. Είναι
επίσης σημαντικό να τονίσουμε πως η κρατούσα ακολουθεί δύο ημερολόγια. Για τις
μεν ακίνητες εορτές χρησιμοποιεί το Γρηγοριανό, για τις δε κινητές, όπως είναι
το Πάσχα, το Ιουλιανό. Γιατί το Άγιο Φως βγαίνει με το παλιό ημερολόγιο στους
Άγιους Τόπους.

Τίθεται τελικά θέμα αναγνώρισης;

Από αυτούς υπάρχει μία διαρκεί
επίθεση, δεν μπορούν – δεν θέλουν να μας αναγνωρίσουν γιατί ακριβώς όπως λεει
και ο ίδιος ο Χριστός «ο άνθρωπος που εργάζεται την αμαρτία μισεί το φως για να
μην φανερωθούν τα έργα του». Αν εμείς αναγνωριστούμε ως εκκλησία δεν θα είναι
αυτή εκκλησία.

Αντιμετωπίζετε κάποια προβλήματα γι αυτό το λόγο;

Πάρα πολλά. Όπως όταν είναι να
χτίσουμε ναούς. Έχουμε μεγάλα προβλήματα γιατί εμείς ακολουθούμε την διαδικασία
της πολεοδομίας. Δηλαδή για να χτίσει έναν ναό η κρατούσα εκκλησία θα της
στοιχίσει τα μισά λεφτά απ’ ότι σε μας. Γιατί εμάς είναι σαν να χτίζουμε ένα
σπίτι, ενώ γι αυτούς είναι σαν να χτίζουν ένα δημόσιο, κοινωφελή χώρο. Δεύτερον
αντιμετωπίζουμε την ίδια την κρατούσα εκκλησία, με μηνύσεις επί μηνύσεων, γιατί
έπρεπε να πάρουμε άδεια από αυτούς… Βέβαια, πάντα δικαιωνόμαστε. Αλλά όλα αυτά
συνεπάγονται τρία-τέσσερα χρόνια καθυστέρηση του οικήματος, συν τα δικαστήρια,
τους δικηγόρους κλπ

Η άσκηση των λατρευτικών καθηκόντων των πιστών σας, βρίσκει εμπόδια;

Αυτή την στιγμή όχι.

Παλιά έβρισκε;

Πριν το 82 βέβαια. Επειδή
είμαστε υπό διωγμό. Την δεκαετία του ’50 είχαμε ένα μεγάλο διωγμό, με θύματα,
με ανθρώπους δολοφονημένους στην Ελευσίνα. Είχαμε σοβαρά επεισόδια. Γκρεμίσματα
ναών, ξυρίσματα ιερέων… Είχαμε πολλά προβλήματα.

Σήμερα;

Τώρα με την ανεξιθρησκεία,
κάνουμε απολύτως τα λατρευτικά μας καθήκοντα. Αλλά μένουμε ακατοχύρωτοι σε
άλλα. Ουδέν καλόν αμιγές κακού. Δηλαδή ο καθένας μπορεί να αφήσει μούσια και να
βάλει ένα ράσο και να πει ότι είναι παλαιοημερολογίτης παπάς και να ανοίξει μία
δικιά του εκκλησία, και δεν σ’ ενοχλεί κανένας. Γι αυτό, αν θα μπείτε στο
γραφείο μου, θα δείτε έχω το χειροτονητήριο και το ενταλτήριο γράμμα που με
ορίζει πνευματικό, τα έχω αναρτήσει για να βλέπει ο κόσμος ότι υπάρχει
χειροτονία, υπάρχει η εκκλησία και όλα αυτά.

Πιστεύετε πως η πολιτεία και η ορθόδοξη εκκλησία –η κρατούσα εκκλησία
–συμπεριφέρεται σε όλα τα δόγματα το ίδιο ή κάνει κάποιες διακρίσεις;

Κάνει διακρίσεις και θα ‘θελα
να το διευκρινίσω –όχι απλά να γράψετε ότι πιστεύω ότι κάνει διακρίσεις – κάνει
διακρίσεις συγκεκριμένα προς εμάς. Δηλαδή όταν έγινε μία βομβιστική ενέργεια σε
ένα τζαμί, επάνω, αν δεν κάνω λάθος πριν έξι-επτά χρόνια, αμέσως έστειλε
χρήματα το κράτος για να επισκευαστεί το τζαμί και η κρατούσα εκκλησία ενίσχυσε
αυτή την προσπάθεια. Αντίθετα, εμείς δεν έχουμε δικαίωμα να χτίσουμε ναό.
Πρέπει να τρέχουμε με δικαστήρια. Οπως σας είπα προηγουμένως. Ούτε
επιχορηγήσεις από το κράτος. Συγκεκριμένα αυτός ο ναός έπαθε μεγάλη ζημιά με
τους σεισμούς και έμεινε η υπόθεση έτσι.

Ο κόσμος πως αντιμετωπίζει τους πιστούς σας, γενικότερα στις δημόσιες
υπηρεσίες, στην γειτονιά, στα ψώνια…

Αυτό είναι ανάλογα με τις
εμπειρίες του καθενός. Στις υπηρεσίες υπάρχει μία προκατάληψη προς τους
ορθοδόξους, όχι προς εμάς. Έχουμε καλή αντιμετώπιση όταν συναναστρεφόμαστε
–τουλάχιστον εγώ προσωπικά το βλέπω -με στρατιωτικούς, με αστυνομικούς. Εκεί,
βλέπεις, ότι υπάρχουν ακόμα κάποιοι που ευλαβούνται την ιεροσύνη.

Η ταυτότητά σας γράφει…

Χριστιανός Ορθόδοξος.

Συμφωνείτε με την μη αναγραφή του θρησκεύματος στις ταυτότητες; Πιστεύετε
πως αυτό θα λύσει τα όποια προβλήματα;

Εμείς ποτέ δεν κάναμε μομφή για
το τι θα γράφει η ταυτότητα. Εμείς είμαστε από το ’85 αντίθετοι προς όλα τα
φακελώματα τα ηλεκτρονικά. Διότι πιστεύουμε ότι περιορίζουν την ελευθερία των
ανθρώπων. Η ταυτότητά μου είναι ένα προσωπικό μου αντικείμενο και θέλω να
γνωρίζω τι γράφει επάνω. Δεν μπορεί να γράφει ό,τι θέλει επάνω χωρίς να το
γνωρίζω. Με τις ηλεκτρονικές ταυτότητες, λοιπόν, με τα μικροτσίπ ή τις
μαγνητικές ταινίες, δεν θα γνωρίζουμε εμείς οι ίδιοι τι περιέχει η ταυτότητά
μας. Ποτέ δεν κάναμε θέμα για την αναγραφή του θρησκεύματος, πλην όμως μας
αρέσει να το γράφει, αλλά κι αν δεν το γράφει, δεν μας κάνει ούτε κρύο ούτε
ζέστη.

Γενικότερα νιώθετε σαν μειονότητα, νιώθετε ελεύθεροι;

Ανέκαθεν πιστεύω ότι η
ορθοδοξία ήταν μειονότητα, ανέκαθεν. Έτσι αισθανόμαστε όσοι είμαστε ορθόδοξοι
και αισθανόμαστε ορθόδοξοι. Και όπως είπε ο Χριστός «Πολλοί οι κλιτοί ολίγοι
εκλεκτοί» Γιατί αν είσαι πραγματικά χριστιανός είσαι μειονότητα. Γιατί σήμερα
δεν μπορείς να λες ότι είμαι πλειοψηφία όταν θες να βοηθάς τον συνάνθρωπό σου ή
όταν δεν θες να του στερείς τα υπάρχοντά του όταν δεν ζεις τον όρο που λεει ο
κόσμος «κλέψε για να ζεις και άρπαξε για να ‘χεις.» Είσαι μειονότητα. Έτσι δεν
είναι;

Υπάρχει ανεξιθρησκεία τελικά;

Νομίζω υπάρχει στην Ελλάδα.
Πάντοτε υπήρχε. Παρόλα αυτά που έχουμε τραβήξει, γιατί σας λεω υπήρχε μία
σθεναρά αντιμετώπιση από την ίδια την κρατούσα εκκλησία που μας βλέπανε ως κάτι
που τους έτρωγε από αυτό που δικαιούται. Ειδάλλως δεν νομίζω ότι ποτέ στην
Ελλάδα υπήρξε πρόβλημα ουσιαστικό για τις άλλες θρησκείες. Γιατί από την φύση
του ο ελληνικός λαός και λόγω της ορθοδοξίας που πέρασε είμαστε ελεύθερος λαός
και νομίζω ότι το άγαλμα της ελευθερίας εμείς έπρεπε να το είχαμε και όχι οι
Αμερικάνοι. Εκεί που υπάρχει το πρόβλημα είναι με τους χριστιανούς: μία είναι
υπό διωγμό, μία είναι αυτοί που έχουν την δύναμη στα χέρια την οποία, βέβαια,
πάντα οι πολιτικοί την εκμεταλλεύονται. Ακόμα και επί Ιουστινιανού, που λένε
ότι οι ορθόδοξοι κάνανε διωγμούς, δεν τα έκανε η εκκλησία, τα έκανε ο
αυτοκράτορας στο όνομα της εκκλησίας. Δηλαδή είχε σαν άλλοθι την εκκλησία για
να κυνηγήσει τους αντιπολιτευόμενους.

Πώς βλέπετε τις άλλες θρησκείες και τις αιρέσεις τους; Αντιμετωπίζεται
κάποιο πρόβλημα με αυτές;

Όταν έχεις γνώση του τι
πιστεύεις, ξέρεις να αμύνεσαι και να πολεμάς. Υπάρχει το κοινό, οι άνθρωποι,
για τους οποίους ταχθήκαμε, μπήκαμε στο ράσο, κι εμείς όπως γνωρίζεται είμαστε
άμισθοι. Ούτε έχουμε κάποιον να λέει ότι κάνουμε αυτό το πράγμα για να βγάλουμε
τα προς το ζην. Έχουμε τη δουλίτσα μας, έχουμε τα προς το ζην κι από κει και
πέρα κάνουμε ένα λειτούργημα. Δεν έχουμε πρόβλημα με τους υπολοίπους. Το
πρόβλημα το αντιμετωπίζει ο κόσμος, ο οποίος δυστυχώς νομίζω ότι από τις άλλες
θρησκείες υπάρχει μία ασφυκτική πίεση, όπου θα δεις ότι εκεί υπάρχει ένας
προσηλυτισμός, ο οποίος είναι πολύ διαφορετικός από την κατήχηση.

Παρά τις αντιθέσεις σας με τις άλλες θρησκείες και τις όποιες αιρέσεις,
συνεργάζεστε σε κοινά προβλήματα προκειμένου να τα λύσετε;

Τι εννοείτε κοινά προβλήματα;

Για παράδειγμα στην ανέγερση ναού.

Όχι. Ποτέ δεν έχουμε
συνεργαστεί. Βέβαια έχουμε κάποιες συνεργασίες, φέρ’ ειπείν όταν κάναμε τις
διαμαρτυρίες κάθε χρόνο κατά του ηλεκτρονικού φακελώματος. Δηλαδή αν κάποιος
οργανισμός ή κάποια άλλη θρησκεία συμμετέχει σ αυτή την εκδήλωση δεν τους λέμε
όχι, όπως συνεργαζόμαστε άριστα με όσους ιερείς της κρατούσας εκκλησίας θέλουν
να συμμετέχουν σ αυτήν, πριν κάνει την παρωδία αυτή ο Χριστόδουλος… Γιατί ο
σκοπός ήταν το ηλεκτρονικό φακέλωμα, δεν ήταν θρησκευτική υπόθεση, ήταν θέμα
ελευθεριών. Όχι, όμως, σε θέματα λατρευτικά. Δεν συνεργαζόμαστε. Αυτό είναι
καθαρά μέλημα των ανθρώπων που έχουν άμεσο ενδιαφέρον.

Υπάρχουν κάποια σχέδια της εκκλησίας σας;

Ο ρόλος και ο σκοπός της
ορθοδοξίας είναι να ανοίξει τα μάτια του κόσμου. Να δουν ποιος είναι αυτός που
ήρθε και που αναστήθηκε για να μας σώσει. Να προσπαθήσουμε με την αγάπη μας
προς τον Θεό και την αγάπη μας προς τον συνάνθρωπο να κερδίσουμε την βασιλεία
των Ουρανών.

Πώς βλέπετε το γυναικείο φύλο; Όσο παρακολουθούσα την λειτουργία σας,
παρατήρησα ότι όλες οι γυναίκες και μάλιστα νεαρές κοπέλες φορούσαν μαντήλι στο
κεφάλι και μακριά φούστα.

Το μαντήλι έχει μια μεγαλύτερη
έννοια. Νέος είσαι και θα με καταλάβεις. Έρχεσαι στην εκκλησία να προσευχηθείς.
Αυτό που θέλεις είναι να είσαι απομονωμένος, να μην σ’ ενοχλούν, είτε με το
βλέμμα τους, είτε με την περιέργειά τους, είτε με οτιδήποτε. Όταν, τώρα, μία
κοπέλα, καλοζωισμένη, με την γυμναστική της, με όλα αυτά, όμορφη, κοπέλα… είναι
και η ηλικία… Αν σταθεί τώρα εκεί απέναντι, τι λες, θα μπορώ να προσευχηθώ;
Όχι. Το κάλυμμα της κεφαλής είναι κάλυψη στην ωραιότητα που έχει το πρόσωπο για
να πετύχεις τον σκοπό σου χωρίς να έχεις παρεκκλίσεις. Χωρίς να γίνεις θέμα
στους άλλους. Να έχεις προσωπική επαφή με το θείο. Με αυτή την σκέψη φοράνε το
μαντήλι. Και η όλη η εμφάνιση θα πρέπει να είναι ευπρεπώς για να μην
σκανδαλίζει τους ανθρώπους, είτε άντρας είναι αυτός, είτε γυναίκα.

Δεν έχει να κάνει, δηλαδή, με έλλειψη ισοτιμίας, ισότητας…

Νομίζω, ότι η Ορθοδοξία είναι
αυτή που κατ’ εξοχήν έχει την ισότητα. Γιατί όπως λεει και ο Απόστολος Παύλος,
το αναφέρει μέσα στις επιστολές του: κατ’ αρχήν ο Θεός εποίησε τον άνδρα, ένεκα
τούτου έχει μία προτεραιότητα, πλην όμως,  λεει, μετά τον Αδάμ και την Εύα άντρας δεν
γεννιέται χωρίς γυναίκα, ούτε γυναίκα χωρίς άντρα. Άρα, λεει, αυτή η υπεροχή
είναι ως προς τον Αδάμ, έκτοτε αμφότεροι είναι ίσοι ενώπιον του Θεού, είναι
ισόνομοι. Αυτό που πιστεύω ότι ο κόσμος έχει μπερδέψει είναι το «ίσος» με το
«ίδιος». Ο άντρας δεν μπορεί να είναι ίδιος με την γυναίκα. Ίσος είναι. Η
εκκλησία, αν έχει χωρίσει δεξιά κι αριστερά άντρες από γυναίκες αυτό έχει γίνει
στα χρόνια του Αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου, επειδή όταν έψελναν όλοι μαζί
γινόταν χασμωδία, λόγω του ότι η αντρική φωνή είναι κατά μία οκτάβα χαμηλότερη
από την γυναικεία.

Κάτι τελευταίο. Σας άκουσα πριν που προτρέπατε τους πιστούς στην συμβολή
τους για το καλοριφέρ, τα χαλιά… Από που βγαίνουν τα έξοδα της εκκλησίας;

Από αυτούς τους ίδιους. Οι
ίδιοι συμμετέχουν και συνεισφέρουν.

Είπατε πριν, πως οι ιερείς είναι άμισθοι. Είπατε επίσης πως είστε έγγαμος
και με τέσσερα παιδιά. Πως ζείτε;

Απάντησα και πιο πάνω…

Ήθελα να το διευκρινίσω.

Ναι. Ωραία. Ασκώ το επάγγελμα
του ηλεκτρολόγου, σε χώρους που επιτρέπεται, όχι δηλαδή σε ντισκοτέκ κλπ. Η
ιεροσύνη δεν είναι επάγγελμα.

Δεν ισχύει ότι προίστανται Εκκλησιαστικά Συμβούλια, υπό την προεδρία των
ιερέων, που έχουν διορισθεί από το Αρχιερατικό Κεντρικό Συμβούλιο, όπου έργο
τους είναι η συγκέντρωση των πόρων του ναού από τις συνεισφορές, δωρεές κλπ των
πιστών, οπότε και βγαίνει η μισθοδοσία του ιερέα και του προσωπικού;

Ισχύει για όλα τα άλλα, αλλά
όχι πια για την μισθοδοσία. Βέβαια, όποιος έχει ανάγκη για οτιδήποτε
αλληλοβοηθιόμαστε.

Τι έχετε να πείτε στους έλληνες πολίτες, χριστιανούς, βουδιστές, αιρετικούς
κλπ.

Πιστεύω ότι θα έπρεπε να
προσευχηθούν οι άνθρωποι να στείλει ο Θεός την ειρήνη στην Γη. Μας έχει στείλει
την μεν ειρήνη, αυτήν που εννοεί ο Θεός, δηλαδή, να ενωθούμε με τον Θεό, μέσω
της μυστηριακής ζωής. Αν έφευγε λοιπόν ο εγωισμός και οι εμπάθειες τότε θα
βλέπαμε ποια είναι η αλήθεια, θα την ακολουθούσαμε κι έτσι θα σωζόμεθα. Γιατί
το μόνο συμφέρον είναι η σωτηρία της ψυχής. Τίποτ’ άλλο. Κι αυτό δεν μπορείς να
το πετύχεις παρά μόνο μέσα από την πίστη μας.

Σας ευχαριστώ πολύ.

Στην διάθεσή σας.

Από το περιοδικό Άβατον, τεύχος 23, 2002

Εδώ, χωρίς συντομεύσεις.
συνεχίζεται… με τον Ισλαμισμό

Image by ElenaOlesik from Pixabay