Ο ευαγγελιστής Μάρκος και οι “αρπαχτές” του από τα Ομηρικά Έπη:
Ποιος ήταν ο Ιησούς; Γιατί δεν υπάρχει καμία ιστορική και αρχαιολογική απόδειξη της ύπαρξής του; Ποιος έγραψε τα Ευαγγέλια;
Γιατί γράφθηκαν στα Ελληνικά και όχι στα Εβραϊκά ή στα Αραμαϊκά; Πώς κι έγινε η Ρώμη το
κέντρο της χριστιανικής θρησκείας; Γιατί οι πρώτοι χριστιανοί Πάπες και οι πρώτοι άγιοι ήταν όλοι μέλη της αυτοκρατορικής Ρωμαϊκής οικογένειας των Φλαβίων;
Αυτές είναι μόνο μερικές από τις ερωτήσεις που ο ερευνητής Joseph Atwill και συγγραφέας του ανατρεπτικού βιβλίου Caesar‘s Messiah: The Roman Conspiracy to Invent Jesus (Ο Μεσσίας του Καίσαρα: η Ρωμαϊκή Συνομωσία για την Εφεύρεση του Ιησού) προσπαθεί να ρίξει φως παρουσιάζοντας νέους δρόμους στην κατανόηση της δημιουργίας του χριστιανισμού, στη φύση της Καινής Διαθήκης, στο ποιος ήταν και αν υπήρχε ο πραγματικός Ιησούς και υποστηρίζονται ότι η Δευτέρα Παρουσία έχει ήδη γίνει.
Με λίγα λόγια ο συγγραφέας μαζί με μία ομάδα αξιόλογων ιστορικών και ερευνητών της εποχής που παρουσιάστηκε ο χριστιανισμός σαν μια «νέα» θρησκεία στη Ρωμαϊκή αυτοκρατορία αποδεικνύει μέσα από τις πηγές ότι δεν υπάρχει ιστορικό υπόβαθρο σε αυτό σήμερα αποκαλείται ο Ιησούς Χριστός και ότι απλά πρόκειται για μία εφεύρεση της Ρωμαϊκής αυτοκρατορικής εξουσίας και συγκεκριμένα της οικογένειας των Φλαβίων.
Όχι μόνο αυτό, αλλά ο χριστιανισμός δεν είναι κάτι διαφορετικό από όλες τις σύγχρονες για την εποχή εκείνη παγανιστικές θρησκείες, αλλά ντυμένος με άλλο όνομα.
Ο Ιησούς Χριστός δεν ήταν τίποτα περισσότερο από έναν κατασκευασμένο μυθιστορηματικό χαρακτήρα και μάλιστα υπάρχουν ιστορικές αποδείξεις για αυτό το γεγονός. [1]
Γιατί δίνουν στον «Μάρκο» σαν σύμβολο το αρσενικό λιοντάρι,
που είναι, το σύμβολο της φυλής της Λασέρτα δηλ. των ερπετοειδών δρακονιανών;
Επίσης δες στην φωτογραφία με τον «Μάρκο» όλα τα σύμβολα των «Μυστικών Εταιριών»
Όμως σε αυτό το άρθρο δεν θα ασχοληθούμε με τον ανύπαρκτο του Ιησού, ούτε με τις γνωστές αντιφάσεις ανάμεσα στα «θεόπνευστα» κείμενα, ούτε θα μελετήσουμε τα απόκρυφα βιβλία. Μοναδικός αρωγός μας σ’ αυτή την προσπάθεια ένα βιβλίο που κυκλοφόρησε πριν από λίγους μήνες στην Αμερική και ήδη αποσπά διθυραμβικές κριτικές, ακόμα και από τους πλέον σκεπτικιστές σχολιαστές του. «Τα Ομηρικά Έπη και το Ευαγγέλιο του Μάρκου» του Ντέννις Ρ. Μακ Ντόναλντ, που μπορείτε να το αγοράσετε στα Ελληνικά από τις εκδόσεις ΚΑΚΤΟΣ
Απαντήσεις, σε διάφορα «σκοτεινά» σημεία του Ευαγγελίου του «Μάρκου» -του πρώτου και σημαντικότερου- που έχουν απασχολήσει για αιώνες του θεολόγους. Ας διαβάσουμε κάποια πολύ ενδιαφέροντα παραδείγματα όχι λογοκλοπής, αλλά κυριολεκτικά clopy paste και ας δούμε κάποιοες πολύ περίεργα αντιφαντικές ερωταπαντήσεις:
Γιατί ο Ιησούς κοιμάται στην βάρκα κατά την διάρκεια της σφοδρής ανεμοθύελλας; Γιατί ο Ιησούς έπνιξε δύο χιλιάδες χοίρους; Γιατί ο Μάρκος εφευρίσκει την ιστορία με την εκτέλεση του Ιωάννη του Βαπτιστή, στην οποία μάλιστα εμπλέκονται και γυναίκες; Γιατί ο Ιησούς καταριέται την συκιά επειδή δεν είχε φρούτα εκτός εποχής; Γιατί οι μαθητές του εκπλήσσονται όταν βλέπουν τον Ιησού να «πολλαπλασιάζει» τους άρτους, αφού ήδη τον έχουν δει και παλιότερα να το κάνει;
Πώς γνωρίζει ο Μάρκος τι είπε ο Ιησούς όταν βρισκόταν μόνος του στον κήπο της Γεσθημανή; Γιατί ο Μάρκος δεν αναφέρει την Μαρία τη Μαγδαληνή ή τις άλλες δύο γυναίκες που παρίστανται στην σταύρωση και πάνε στον τάφο του το πρωί της «ανάστασης» ή ακόμα και τον Ιωσήφ της Αριμαθαίας παρά μόνον μετά το θάνατο του Ιησού;
Γιατί ο Ιωσήφ από την Αριμαθαία δεν αναφέρεται ξανά; Πώς κατάφερε να πάρει το νεκρό σώμα τόσο γρήγορα από τον Πιλάτο; Γιατί οι γυναίκες πάνε να αλείψουν με μύρο τον Ιησού μετά την ταφή του; Γιατί πηγαίνουν την αυγή και όχι το προηγούμενο βράδυ όταν το Σάββατο είχε ήδη τελειώσει;
Όλα αυτά, και πολύ περισσότερα, «παράξενα μυστήρια» εξηγούνται από τον Dennis R. MacDonald στο βιβλίο τουΤα Ομηρικά Έπη και το Ευαγγέλιο του Μάρκου. Πού βρίσκονται οι απαντήσεις σε όλα αυτά τα ερωτήματα; Βρίσκονται στην Ιλιάδα και στην Οδύσσεια του Ομήρου. Των Ομήρων για την ακρίβεια γιατί ο «Ομηρος» δεν ήταν ένα πρόσωπο.
Η συγκλονιστική θέση του Μακ Ντόναλντ είναι ότι το Ευαγγέλιο του «Μάρκου» αποτελεί μια προσεκτικά μελετημένη και συνειδητή κατασκευή ενός αντι-έπους, βασισμένου σχεδόν αποκλειστικά στα έπη του Ομήρου. Ο λογοκλόπος Μάρκος απλά «εκσυγχρονίζει» και εξιουδαΐζει τον Οδυσσέα, παρουσιάζοντας έναν νέο ήρωα, τον Ιησού. Η άλλη παράμετρος για την συγγραφή του Ευαγγελίου, όπως είναι φυσικό, είναι η Παλαιά Διαθήκη, από την οποία όμως ο Μάρκος αντλεί συντριπτικά λιγότερα στοιχεία.
Αποσπάσματα:
- Οι μαθητές του Ιησού είναι ψαράδες – σε μια κατάξερη Παλαιστίνη – επειδή και ο Οδυσσέας με τους συντρόφους του είναι ναυτικοί.
- Ο Ιησούς είναι ξυλουργός επειδή και ο Οδυσσέας, όπως αναφέρει ο Όμηρος, είναι και ξυλουργός. Οι ομοιότητες είναι ατέλειωτες.
Ο Πέτρος μοιάζει στον Ευρύλοχο όχι μόνον επειδή και οι δύο ομιλούν εξ ονόματος όλων των υπόλοιπων μαθητών-συντρόφων, αλλά επειδή και οι δύο κατηγορήθηκαν από τους ηγέτες τους ότι είχαν καταληφθεί από κακούς δαίμονες, αλλά και διότι και οι δύο προτίμησαν, αντί να υποφέρουν, να σπάσουν τους όρκους τους προς τον ήρωά τους.
Γιατί οι αρχιερείς χρειάζονταν τον Ιούδα για να αναγνωρίσει και να τους υποδείξει τον Ιησού, ώστε να τον συλλάβουν; Τον γνώριζαν ήδη. Ο Ιησούς δίδασκε δημόσια στην Παλαιστίνη επί τρία χρόνια και σε μια τουλάχιστον περίπτωση, μιλώντας στο ναό συνδιαλέγεται με τους αρχιερείς κατηγορώντας τους ότι κατέστησαν «τον οίκο» του «σπήλαιο ληστών». Η απάντηση είναι απλή.
Ο προδότης Ιούδας «παίζει το ρόλο» του Μελάνθιου, γιου του Δολίου, στην Οδύσσεια. Μετά την επιστροφή του στην Ιθάκη, ελάχιστοι ήταν εκείνοι που αναγνώρισαν τον Οδυσσέα, που εμφανίζεται σαν ζητιάνος. Ο Μελάνθιος είναι εκείνος που προδίδει τον Οδυσσέα και επιχειρεί να εφοδιάσει με όπλα τους μνηστήρες.
Η Ευρύκλεια, η τροφός του Τηλέμαχου, είναι από τους λίγους ανθρώπους που αναγνωρίζει τον Οδυσσέα. Η Ευρυνόμη, υπηρέτρια στο παλάτι, λούζει τον Οδυσσέα, τον μυρώνει και του φορά καθαρά ρούχα. Ο Μάρκος παίζει με τα ονόματα των δύο γυναικών, όταν αναφέρει το περιστατικό όπου μια, μη επονομαζόμενη, γυναίκα σπάει ένα ένα πανάκριβο δοχείο με μύρο και χρίει τον Ιησού. Και ενώ οι μαθητές του αγανακτούν, ο Ιησούς λέει να την αφήσουν ήσυχη διότι «όπου και αν κηρυχθεί αυτό το ευαγγέλιο σε όλο τον κόσμο» [να κηρυχθεί, δηλαδή, ο νόμος -ευρύτατα- σε όλο τον κόσμο (Ευρυνόμη)], «εκείνο που αυτή έκανε, θα αναφερθεί σε ανάμνησή της», θα δοξαστεί δηλαδή παντού (Ευρύκλεια).
Ο Μακ Ντόναλντ βρίσκει έντεκα ομοιότητες ανάμεσα στην σταύρωση του Ιησού και στον θάνατο του Έκτωρα,όλες με την ίδια σειρά, και έντεκα ακόμα ομοιότητες ανάμεσα στην διήγηση του Μάρκου για την ταφή του Ιησού και στην διήγηση του Ομήρου για την ταφή του Έκτωρα, όλες με την ίδια σειρά. Όσο για την ανάσταση, τίποτα το εξαιρετικό. Οι ήρωες του Ομήρου πηγαινοέρχονται διαρκώς στον Άδη. Το μόνο που προσθέτει ο Μάρκος είναι η εκ νεκρών ανάσταση …
Στην Οδύσσεια ένας σύντροφος του Οδυσσέα αποκοιμιέται και πέφτοντας από την σκεπή σκοτώνεται. Το φάντασμά του μάς λέει πόσο «κακότυχος» ήταν. Στις Πράξεις των Αποστόλων, ένας νεαρός πέφτει επίσης από ένα παράθυρο, καθώς αποκοιμήθηκε, και σκοτώνεται. Αυτός ο νέος είναι περισσότερο τυχερός. Τυχαίνει να περάσει ο Παύλος από εκεί και τον ανασταίνει. Το όνομά του; Εύτυχος!
Όλοι οι σχολιαστές του Μακ Ντόναλντ συμφωνούν σε ένα σημείο: το έργο του κλείνει μια για πάντα το ζήτημα του χριστολογικού. Μερικά παραδείγματα, όσον αφορά την λογοκλοπή του ευαγγελιστή «Μάρκου» από τα Ομηρικά Έπη, θα ήταν ενδιαφέροντα. Πρόκειται όμως για αμέτρητες περιπτώσεις.
Διαπιστώνουμε, λοιπόν, ότι ο Μάρκος δεν είναι απλώς κάποιος εγγράμματος φίλος, σύντροφος, μαθητής κάποιων αγράμματων ψαράδων από την Ιουδαία. Γνωρίζει άριστα τα Ομηρικα΄Έπη. Η κοινή Ελληνική, που ήταν η διεθνής γλώσσα της εποχής του, είχε τεράστιες διαφορές από την γλώσσα του Ομήρου, μια απλή ματιά στα Ευαγγέλια και στον Όμηρο αρκεί. Η μελέτη του Ομήρου την εποχή εκείνη προϋπόθετε την παράλληλη μελέτη λεξικών αλλά και σχολιογραφικών έργων πάνω στην Ιλιάδα και την Οδύσσεια. Ποιοι είχαν τη δυνατότητα να το κάνουν αυτό; Μα, φυσικά, οι Ρωμαίοι και σε καμία περίπτωση αγράμματοι ψαράδες.
Οδύσσεια και Κατά «Μάρκο Ευαγγέλιο»
Ο Τηλέμαχος και η Αθηνά έφτασαν με πλοίο και αποβιβάστηκαν.
Ο Ιησούς και οι μαθητές του έφτασαν με πλοίο και αποβιβάστηκαν
Βρήκαν ένα μεγάλο πλήθος στην ακτή, 4500 άντρες. Όλοι κάθονταν σε παρέες, εννέα ομάδες από 500.
Βρήκαν ένα μεγάλο πλήθος στην ακτή, 5000 άντρες. Κάθισαν όλοι σε συμπόσια και πρασιές ανά 100 ή 50.
Ο Πεισίστρατος στους φιλοξενούμενους του είπε να καθίσουν.
Ο Ιησούς είπε στον κόσμο να καθίσουν.
Όλοι έφαγαν και χόρτασαν.
Όλοι έφαγαν και χόρτασαν.
Οδύσσεια κ 1/69
Κατά Μάρκο Ευαγγέλιο 4, 35/41
Το πλήρωμα του Οδυσσέα ανέβηκε στο νησί και κάθισε.
Ο Ιησούς ανέβηκε στο πλοίο και κάθισε για να διδάξει.
Πάνω σε ένα πλωτό νησί ο Οδυσσέας έλεγε ιστορίες στον Αίολο.
Πάνω σε ένα πλοίο που έπλεε ο Ιησούς έλεγε τις ιστορίες του στο πλήθος.
Μετά από ένα μήνα αποσύρθηκε και απέπλευσε.
Όταν ήταν αργά, αποσύρθηκε και απέπλευσε.
Ο Οδυσσέας κοιμόταν.
Ο Ιησούς κοιμήθηκε.
Οδύσσεια κ 476/560
Μάρκος 14, 17/52
Ο Οδυσσέας έμαθε ότι πρέπει να πάει στον Άδη. Έκλαψε χάνοντας την ελπίδα για ζωή. Ακόμη και έτσι αφέθηκε στην μοίρα του.
Ο Ιησούς γνώριζε ότι πρέπει να πεθάνει και ήταν περίλυπος έως θανάτου. Ακόμη και έτσι αφέθηκε στη μοίρα του.
Ο Οδυσσέας πήγε στο πλήρωμα που κοιμόταν και τους ξύπνησε. «Μην κοιμάστε τώρα πια πλαγιάζοντας με γλυκό ύπνο αλλά ας πάμε».
Ο Ιησούς πήγε στους μαθητές του που κοιμούνταν και τους ξύπνησε «Κοιμάστε ακόμα και ξεκουράζεστε; Φτάνει. Ήρθε η ώρα».
Ο Οδυσσέας πήγε στον Άδη και επέστρεψε
Ο Ιησούς πέθανε και επέστρεψε από τους νεκρούς.
Οδύσσεια ζ, η
Μάρκος 11, 1/14
Ο Οδυσσέας, μολονότι βασιλιάς, μπήκε στην πόλη φορώντας ξένα ρούχα πίσω από μια άμαξα που την έσερναν μουλάρια και μετέφερνε πλυμένα ρούχα.
Ο Ιησούς, μολονότι γιος θεού, μπήκε στην πόλη ταπεινά, πάνω σε ένα δανεικό μουλάρι που για σέλα είχε τα ρούχα των μαθητών.
Ο Οδυσσέας στάθηκε και παρατήρησε τα ωραία κτίρια και τα δέντρα, ανάμεσα στα οποία ήταν και μια συκιά που καρποφορούσε όλο τον χρόνο.
Ο Ιησούς μπήκε στον ναό και κοίταζε το καθετί ολόγυρα. Την επομένη, καταράστηκε την συκιά που δεν είχε καρπούς, παρ ότι δεν ήταν εποχή για σύκα.
Οδύσσεια 100/116
Μάρκος 14, 13/16
Ο Οδυσσέας έστειλε δυο συντρόφους να αναζητήσουν φιλοξενία.
Ο Ιησούς έστειλε δυο μαθητές να αναζητήσουν κατάλυμα.
Πήγαν και συνάντησαν μια γυναίκα που έπαιρνε νερό για να το πάει στην πόλη.
Πήγαν και συνάντησαν έναν άντρα που μετέφερε νερό στην πόλη.
Έκαναν ερωτήσεις και τους έδειξαν ένα «ψηλό παλάτι»
Έκαναν ερωτήσεις και τους έδειξαν ένα «μεγάλο ανώγι».
Ένας ετοίμασε το γεύμα του.
Οι μαθητές ετοίμασαν το δείπνο.
Να συνεχίσουμε με τις «αρπαχτές» που κάνει ο Μάρκος και στην Ιλιάδα;
Ιλιάς
Μάρκος
Ο Έκτωρ κατάλαβε τότε ότι θα τον σκότωναν, διότι οι θεοί του τον είχαν εγκαταλείψει.
Ο Ιησούς ήξερε ότι θα πέθαινε και παραπονέθηκε ότι ο Θεός τον εγκατέλειψε.
Η ψυχή του Εκτωρα πήγε με λυγμό στον Άδη.
Ο Ιησούς έβγαλε κραυγή και εξέπνευσε.
Οι Τρώες θρήνησαν σαν να είχε καταστραφεί η πόλη τους «από πάνω ως κάτω».
Ο θάνατος του Ιησού προανάγγειλε την πτώση της Ιερουσαλήμ και του ναού, το καταπέτασμα του οποίου σχίστηκε «από πάνω ως κάτω».
Ιιάς Ω
Μάρκος 6, 45/52
Ο Δίας, πάνω στον Όλυμπο, είδε τον Πρίαμο να ταξιδεύει προς τον Αχιλλέα.
Ο Ιησούς είδε από το βουνό τους μαθητές του να κωπηλατούν.
Ο Ερμής περπάτησε πάνω στο νερό μέχρι τον Πρίαμο.
Ο Ιησούς περπάτησε πάνω στο νερό μέχρι τους μαθητές του.
Ο Πρίαμος τρομοκρατήθηκε περιμένοντας το χειρότερο.
Οι μαθητές τρομοκρατήθηκαν περιμένοντας το χειρότερο.
Πάρτο αλλιώς τωρα !
Ο Οδυσσέας, μολονότι βασιλιάς, μπήκε στην πόλη φορώντας ξένα ρούχα πίσω από μια άμαξα που την έσερναν μουλάρια και μετέφερνε πλυμένα ρούχα.
Ο Ιησούς, μολονότι γιος θεού, μπήκε στην πόλη ταπεινά, πάνω σε ένα δανεικό μουλάρι που για σέλα είχε τα ρούχα των μαθητών.
Η Ναυσικά θεώρησε τον ερχομό του Οδυσσέα θέλημα των θεών, και οι Φαίακες θεωρούσαν πως είναι θεϊκός.
Τα πλήθη φώναζαν : Ευλογημένος ο ερχομός εν ονόματι Κυρίου.
Μπήκε (ο Οδυσσέας) στην πόλη σε προχωρημένη ώρα.
Ο Ιησούς μπήκε στον ναό σε προχωρημένη ώρα.
Μετά από αυτές τις προφητείες, ο Οδυσσέας, μεταμφιεσμένος σε ζητιάνο. Έκατσε μόνος του.
Μετά από αυτές τις προφητείες, ο Ιησούς κάθισε στο τραπέζι του σπιτιού του ταπεινού λεπρού.
Μπήκε η Ευρύκλεια με μια λεκάνη νερό και του έπλυνε τα πόδια. Αργότερα τον άλειψε με λάδι.
Μπήκε μια γυναίκα με ένα ακριβό βάζο από αλάβαστρο γεμάτο μύρο και το έχυσε στο κεφάλι του Ιησού.
Έριξε κάτω το μπρούτζινο σκεύος, χύνοντας όλο το νερό.
Έσπασε το δοχείο για να χύσει το μύρο.
Μόνο εκείνη αναγνώρισε τον βασιλιά της.
Μόνο εκείνη αναγνώρισε ότι ο Ιησούς θα πέθαινε.
Οδύσσεια
Μάρκος 6 17/29
Ο Αγαμέμνων σφαγιάστηκε ανάμεσα σε πιατέλες και πιάτα.
Ο Ιωάννης αποκεφαλίστηκε, και το κεφάλι του παρουσιάσθηκε επί πινάκι.
Η γιορτή σπιλώθηκε από ένα φόνο.
Η γιορτή σπιλώθηκε από ένα φόνο.
Ο φόνος του Αγαμέμνωνα προαναγγέλλει τους κινδύνους που θα αντιμετωπίσει ο Οδυσσέας.
Ο φόνος του Ιωάννη του Βαπτιστή προαναγγέλλει τους κινδύνους που θα αντιμετωπίσει ο Ιησούς.
Ο Τηλέμαχος και ο Πεισίστρατος πήγαν στην Σπάρτη από ξηράς.
Ο Ιησούς και οι μαθητές του πήγαν στην Γαλιλαία από ξηράς.
Ο Μενέλαος αρνήθηκε να τους διώξει νηστικούς.
Ο Ιησούς αρνήθηκε να τους διώξει νηστικούς (τους φιλοξενούμενους).
Κάθισαν όλοι, άντρες και γυναίκες.
Κάθισαν όλοι, (προφανώς άντρες και γυναίκες).
Πήραν ψωμί, κρασί και κρέας και τα μοίρασαν.
Ο Ιησούς πήρε ψωμί και ψάρια και τα μοίρασε.
Όλοι έφαγαν και χόρτασαν.
Όλοι έφαγαν και χόρτασαν.
Ο Δίας αποφάσισε: ο Έκτωρ πρέπει να πεθάνει.
Ο Πιλάτος αποφάσισε: ο Ιησούς πρέπει να πεθάνει.
Ο Έκτωρ ζήτησε βοήθεια από τον Δηίφοβο, αλλά εκείνος είχε εξαφανιστεί.
Ο Ιησούς παραπονέθηκε ότι ο Θεός τον εγκατέλειψε. (είχε εξαφανιστεί και ο Θεός του)
Οδύσσεια ι 101/565
Κατά Μάρκο Ευαγγέλιο 5, 1/20
Σχέσεις καλής γειτονίας
Βοσκός φώναξε τους γείτονες του.
Οι χοιροβοσκοί φώναξαν τους γείτονες τους.
Οι Κύκλωπες έφτασαν ρωτώντας για αγριοκάτσικα του Πολύφημου.
Οι Γεργεσηνοί πήγαν να δουν τα γουρούνια.
…και συστάσεις.
Ο Οδυσσέας και το πλήρωμα του επιβιβάστηκαν πάλι στα πλοία.
Ο Ιησούς και οι μαθητές του επιβιβάστηκαν πάλι στα πλοία.
Ο Οδυσσέας είπε στον Κύκλωπα να διακηρύξει ότι αυτός ήταν που τον είχε τυφλώσει:
» …να πεις ότι σε τύφλωσε ο Οδυσσέας, ο γιος του Λαέρτη, που έχει το σπίτι του στην Ιθάκη».
Ο Ιησούς είπε στον δαιμονιζόμενο να διακηρύξει ότι ο Κύριος (άρα ο Ιησούς) τον θεράπευσε.
Ο Οδυσσέας και το πλήρωμα του απέπλευσαν.
Ο Ιησούς και οι μαθητές του απέπλευσαν.
Οδύσσεια ι 101/565
Κατά Μάρκο Ευαγγέλιο 5, 1/20
Ο Οδυσσέας και το πλήρωμα του σε νηοπομπή έφτασαν στην γη των Κυκλώπων Στα βουνά έβοσκαν αγριοκάτσικα.
Ο Ιησούς και οι μαθητές του έφτασαν (με πλοία) στην χώρα των Γεργεσηνών. Στα βουνά έβοσκαν επίσης ζώα, η αναφορά είναι 2000 χοίροι.
Όταν ο Οδυσσέας και το πλήρωμα του αποβιβάστηκαν συνάντησαν έναν άγριο κύκλωπα που ζούσε σε σπηλιά.
Όταν Ο Ιησούς και οι μαθητές του έφτασαν συνάντησαν έναν άγριο δαιμονιζόμενο που ζούσε σε σπηλιές.
Ρώτησε αν ο Οδυσσέας ήρθε να του κάνει κακό.
Ζήτησε από τον Ιησού να μην τον βασανίσει.
Ρώτησε το όνομα του Οδυσσέα.
Ρώτησε το όνομα του δαιμονισμένου.
Ο Οδυσσέας απάντησε «Κανείς» (αόριστο όνομα)
Ο δαιμονισμένος απάντησε «Λεγεών» (αόριστο όνομα).
Οδύσσεια κ 1/69
Κατά Μάρκο Ευαγγέλιο 4, 35/41
Το πλήρωμα του Οδυσσέα ανέβηκε στο νησί και κάθισε.
Ο Ιησούς ανέβηκε στο πλοίο και κάθισε για να διδάξει.
Πάνω σε ένα πλωτό νησί ο Οδυσσέας έλεγε ιστορίες στον Αίολο.
Πάνω σε ένα πλοίο που έπλεε ο Ιησούς έλεγε τις ιστορίες του στο πλήθος.
Μετά από ένα μήνα αποσύρθηκε και απέπλευσε.
Όταν ήταν αργά, αποσύρθηκε και απέπλευσε.
Ο Οδυσσέας κοιμόταν.
Ο Ιησούς κοιμήθηκε.
Το άπληστο πλήρωμα άνοιξε τον ασκό του Αιόλου και ξέσπασε καταιγίδα.
Ξέσπασε καταιγίδα. (λαίλαψ ανέμου).
Το πλήρωμα δυσφορούσε.
Οι μαθητές του ήταν ανίκανοι να αντιδράσουν.
Ο Οδυσσέας ξύπνησε.
Ο Ιησούς ξύπνησε.
Ο Αίολος ήταν ο κύριος των ανέμων.
Ο Ιησούς ήταν ο κύριος των ανέμων της θάλασσας.
*Την λίμνη αυτή (της Γαλιλαίας) μπορεί κανείς με ένα κουβαδάκι να την αδειάσει. (Πορφύριος)
Οδύσσεια κ 476/560
Μάρκος 14, 17/52
Η Κίρκη παράθεσε στον Οδυσσέα και το πλήρωμα του πλούσιο δείπνο, στο οποίο υπήρχε άφθονο κρασί.
Ο Ιησούς και οι μαθητές του δείπνησαν το Πάσχα, πίνοντας και κρασί.
Μετά το δείπνο ενώ το πλήρωμα κοιμόταν, ο Οδυσσέας πέρασε την νύχτα με την Κίρκη ζητώντας της να φύγει, αλλά δεν περίμενε ένα ταξίδι στον Άδη.
Μετά το δείπνο, ενώ οι μαθητές κοιμούντα , Ιησούς πέρασε την νύχτα προσευχόμενος, ζητώντας να αποφύγει το «ποτήριον» (Άδη)
Οδύσσεια κ
Μάρκος 5, 1/20
Ο Οδυσσέας και το πλήρωμα του έφτασαν με πλοίο στην Αιαία.
Ο Ιησούς και οι μαθητές του πήγαν με πλοίο στην χώρα των Γεργεσηνών.
Όταν ο Οδυσσέας τράβηξε το σπαθί του η Κίρκη έτρεξε προς το μέρος του, γονάτισε, τον φώναξε με το όνομα του, και ζήτησε να τη λυπηθεί.
Όταν ο Ιησούς διέταξε τον δαίμονα να φύγει, ο δαιμονισμένος , γονάτισε, τον φώναξε με το όνομα του, και ζήτησε να τον λυπηθεί.
Ο Οδυσσέας ζήτησε από την Κίρκη να ορκιστεί ότι δεν θα έκανε κακό.
Ζήτησε από τον Ιησού να υποσχεθεί ότι δεν θα του έκανε κακό.
Ο Οδυσσέας ζήτησε από την Κίρκη να κάνει τα γουρούνια πάλι ανθρώπους, και εκείνη δέχτηκε, αλλά αργότερα αυτοί θα πνίγονταν στην θάλασσα.
Η λεγεώνα των δαιμόνων ζήτησε να σταλεί στα γουρούνια, και ο Ιησούς το δέχτηκε, μετά όμως τα έστειλε στη θάλασσα και πνίγηκαν.
Ο Οδυσσέας και το πλήρωμα του έφυγαν με πλοίο.
Ο Ιησούς και οι μαθητές του έφυγαν με πλοίο.
Ιλιάς Ω
Μάρκος 15, 42 -16/2
Ο Πρίαμος βασιλιάς της Τροίας ξεκίνησε το βράδυ να σώσει το πτώμα του γιου του.
Όταν βράδιασε ο Ιωσήφ, αξιοσέβαστο μέλος του συνεδρίου, που καταγόταν από την Αριμαθαία και περίμενε και αυτός την βασιλεία του Θεού,
Μπήκε στο κάλυμμα του Αχιλλέα και ζήτησε το πτώμα του Έκτορα.
Τόλμησε να πάει στον Πιλάτο και να του ζητήσει το πτώμα του Ιησού.
Ο Αχιλλέας εξεπλάγη από το ότι ο Πρίαμος τόλμησε να μπει στο σπίτι του.
Ο Πιλάτος εξεπλάγη από το ότι o Ιησούς είχε κιόλας πεθάνει.
Το πτώμα του Έκτορα σώθηκε από την βεβήλωση.
Το σώμα του Ιησού σώθηκε από την βεβήλωση.
Αφού τον έλουσαν (τον Έκτορα) και τον άλειψαν με λάδι και τον τύλιξαν ολόκληρο με τον όμορφο μανδύα.
Ο Ιωσήφ αγόρασε ένα σεντόνι, κατέβασε τον Ιησού και όταν πέρασε το Σάββατο η Μαρία η Μαγδαληνή και η Μαρία μητέρα του Ιακώβου και η Σαλώμη αγόρασαν αρώματα…
Τρις γυναίκες ήταν επικεφαλής του θρήνου, η Ανδρομάχη, η Εκάβη και η Ελένη.
Αντι για χριστιανούς έπρεπε να σας λένε Εκτοριανούς !
Οδύσσεια κ/μ
Πράξεις 20, 7/12
Ο Οδυσσέας και το πλήρωμα έφυγαν από την Τροία και ταξίδεψαν πίσω στην Ελλάδα
Ο Παύλος και το πλήρωμα σταμάτησαν στην Τρωάδα έχοντας φύγει από την Αχαΐα.
Μετά το ταξίδι ο Οδυσσέας και το πλήρωμα γευμάτισαν.
Μετά το ταξίδι ο Παύλος και οι πιστοί γευμάτισαν.
Η συμφορά συνέβη την νύχτα
Η συμφορά συνέβη τα μεσάνυχτα
Κυλιόμενοι Λίθοι
Οδύσσεια ι 240/243
Κατά Μάρκο Ευαγγέλιο 15/46
Αμέσως έπειτα τοποθέτησε «θυρεόν μέγαν λίθο», αφού τον σήκωσε ψηλά, τεράστιο.
Κύλησε μια πέτρα λίθον και έκλεισε την είσοδο του μνήματος. Η πέτρα ήταν πάρα πολύ μεγάλη.
Οδύσσεια ι 304/305
Διότι δεν θα μπορούσαμε από την ψηλή πόρτα να απομακρύνουμε με τα χέρια τον λίθο που έχει τοποθετήσει.
Κατά Μάρκο Ευαγγέλιο 16. 3
Έλεγαν μεταξύ τους Ποιος θα μας κυλήσει την πέτρα από την είσοδο του μνήματος.
Τελικά, ούτε ο Οδυσσέας, ούτε ο Ιησούς μετατοπίζουν την μεγάλη πέτρα.
Ο Οδυσσέας χρειάστηκε τον Κύκλωπα (για αυτό δεν τον σκότωσε και μόνο τον τύφλωσε) και ο Ιησούς τον άγγελο να την μετατοπίσει.
Ερ. Γιατί ο Ιησούς περιμένει τον άγγελο να την μετατοπίσει και δεν μπορεί να την μετατοπίσει ο ίδιος; Υποτίθεται ότι έχει αναστηθεί και είναι τώρα παντοδύναμος Θεός.
Άλλη μια ερώτηση:
Εάν ο Θεός είναι παντοδύναμος, μπορεί να δημιουργήσει μια πέτρα τόσο βαριά έτσι που ούτε ο ίδιος να μπορεί να σηκώσει;
Εάν δεν μπορεί να την δημιουργήσει δεν είναι παντοδύναμος.
Εάν την δημιουργήσει και δεν μπορεί να την σηκώσει, δεν είναι παντοδύναμος.
Κατά Μάρκο Ευαγγέλιο 9.3
Μοτίβο:
Ο Οδυσσέας μόνος με τον Τηλέμαχο.
Ο Ιησούς μόνος με τον Πέτρο, Ιάκωβο και Ιωάννη.
Η Αθηνά τον άγγιξε με το μαγικό ραβδί. Πρώτα έβαλε γύρω από τα στήθη του και την νεότητα του καθαρό ρούχο και χιτώνα.
Ο Ιησούς μεταμορφώθηκε, τα ρούχα του έγιναν αστραφτερά, κατάλευκα σαν το χιόνι.
Ο Τηλέμαχος τρομοκρατήθηκε από την μεταμόρφωση και πρόσφερε δώρα.
Οι μαθητές τρομοκρατήθηκαν από την μεταμόρφωση και προσφέρθηκαν να στήσουν σκηνές.
Κατά Μάρκο Ευαγγέλιο 9.2/10
Ο Τηλέμαχος …επειδή φοβήθηκε γύρισε τα μάτια αλλού, και αφού προσφώνησε λόγια φτερωτά του είπε: …κάποιος θεός θα είσαι. σε αυτόν απάντησε ο πολύπαθος Οδυσσέας: «Δεν είμαι κάποιος θεός. Γιατί με παρομοιάζεις με τους αθανάτους; Αλλά είμαι ο πατέρας σου». [Πατροφάνεια] Ο Οδυσσέας του ζήτησε να κρατήσει μυστική την ταυτότητα του. Ο Τηλέμαχος δεν μίλησε.
Θεοφάνεια ή Πατροφάνεια;
Μια φωνή από τον ουρανό ανακοίνωσε ότι ο Ιησούς ήταν γιος του θεού. Ο Ιησούς ζήτησε από τους μαθητές του να μην πουν σε κανένα τι είδαν, μέχρι να αναστηθεί. Οι μαθητές δεν μίλησαν.
Με το σκεπτικό του δόγματος της αγίας Τριάδος, άγιο Πνεύμα, Πατήρ και Υιός είναι το ίδιο. Αρα, και στην προκειμένη περίπτωση του Ιησού, μπορούμε να πούμε ότι όπως και στην περίπτωση της Οδύσσειας με τον Οδυσσέα να αποκαλύπτεται στον Τηλέμαχο σαν πατέρας του = Πατροφάνεια, έτσι και στο Κατά Μάρκο Ευαγγέλιο 9.2/10 υπάρχει η εμφάνιση του πατρός Πατήρ = Υιός = Πατροφάνεια, άρα Θεοφάνεια = Πατροφάνεια
Η πτώση
Οδύσσεια κ/μ
Πράξεις 20, 7/12
Ο Οδυσσέας και το πλήρωμα του έφυγαν από την Τροία για να επιστρέψουν στην Ελλάδα.
Ο Παύλος και το πλήρωμα σταμάτησε στην Τρωάδα έχοντας φύγει από την Αχαΐα για να επιστρέψει στην Ιερουσαλήμ. Η Τρωάδα βρίσκεται μόλις 16 χιλιόμετρα νότια της αρχαίας Τροίας.
Μετά το ταξίδι το πλήρωμα και ο Οδυσσέας γευμάτισαν.
Μετά το ταξίδι οι πιστοί και ο Παύλος γευμάτισαν.
Υπήρχε κάποιος Ελπήνωρ πάρα πολύ νέος.
Καθόταν ένας νεανίας ονόματι Εύτυχος.
Ο Ελπήνωρ έπεσε σε ύπνο βαθύ.
Ο Εύτυχος έπεσε σε ύπνο βαθύ
Η συμφορά συνέβη τα μεσάνυχτα.
Η συμφορά συνέβη τα μεσάνυχτα.
Ο Ελπήνωρ έπεσε από την στέγη.
Ο Εύτυχος έπεσε από του τριστέγου.
Οι βοηθοί πήγαν και φέρανε το σώμα.
Οι βοηθοί πήγαν και φέρανε το σώμα.
Ο Οδυσσέας έμαθε ότι πρέπει να πάει στον Άδη. Έκλαψε χάνοντας την ελπίδα για ζωή. Ακόμη και έτσι αφέθηκε στην μοίρα του.
Ο Ιησούς γνώριζε ότι πρέπει να πεθάνει και ήταν περίλυπος έως θανάτου. Ακόμη και έτσι αφέθηκε στη μοίρα του.
Ο Οδυσσέας πήγε στο πλήρωμα που κοιμόταν και τους ξύπνησε. «Μην κοιμάστε τώρα πια πλαγιάζοντας με γλυκό ύπνο αλλά ας πάμε».
Ο Ιησούς πήγε στους μαθητές του που κοιμούνταν και τους ξύπνησε «Κοιμάστε ακόμα και ξεκουράζεστε; Φτάνει. Ήρθε η ώρα».
terrapapers / Image by Malgorzata_Kistryn from depositphotos.com