Η Αίθουσα του Θρόνου στο Βατικανό

Η Αίθουσα του Θρόνου στο Βατικανό. Μια εικόνα 1.000 λέξεις και απορίες

Γράφει ο Σπύρος Μακρής

Στην αίθουσα του θρόνου στο Βατικανό, πίσω από τον Πάπα, υπάρχει ένα τεραστίων διαστάσεων γλυπτό, από τον ένα τοίχο στον άλλο και από το πάτωμα έως το ταβάνι. Κάθε φορά, όσοι το βλέπουν, θέτουν παρόμοια ερωτήματα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, για να ρωτήσουν τι απεικονίζεται πίσω από τον Πάπα. Ερωτήσεις όπως: «Τι είναι αυτό το τρομακτικό γλυπτό;», «Είναι αυτός ένας δαίμονας;», «Τι ανατριχιαστικό γιγαντιαίο γλυπτό στο Βατικανό, τι υποτίθεται παρουσιάζει;», «Συγγνώμη, είναι αυτό ένα φυσιολογικό πράγμα μπροστά στο οποίο στέκεται ο Πάπας;»

Χιλιάδες likes και σχόλια μόνο σε λίγες ώρες, κάθε φορά, σχεδόν σε κάθε ανάρτηση. Και, θα πρέπει να σας πω, ότι όσα γράφονται δεν είναι κολακευτικά. Κι όμως, όλες αυτές οι ερωτήσεις και οι απορίες είναι πραγματικές. Το γλυπτό προκαλεί εντύπωση. Αυτό το μεγάλο τρομακτικό άγαλμα πίσω από τον Ποντίφικα τραβάει σίγουρα τα βλέμματα. Τι είναι, στην πραγματικότητα, αυτό το τεράστιο και μάλλον τρομακτικό γλυπτό που φαίνεται πίσω από τον Πάπα;

Πρόκειται για το μνημειώδες έργο «The Resurrection» (La Resurrezione – Η Ανάσταση), που δημιουργήθηκε από τον γλύπτη Pericle Fazzini, στον οποίο ανατέθηκε το 1965 από το Βατικανό να δημιουργήσει ένα σκηνικό για τη σύγχρονη αίθουσα κοινού Paul VI. Το τελικό σκίτσο δημιουργήθηκε το 1975. και το έργο ολοκληρώθηκε και εγκαινιάστηκε στις 28 Σεπτεμβρίου 1977. Είναι ένα γλυπτό 800 εκατοστών (80 μετρικών τόνων) από μπρούτζο /κράμα χαλκού. Οι διαστάσεις του γλυπτού είναι 66 πόδια × 23 πόδια × 10 πόδια (20,1μ. × 7,0μ × 3,0μ.). Τοποθετήθηκε στο αμφιθέατρο όπου ο Πάπας δίνει την εβδομαδιαία ομιλία του, όταν οι καιρικές συνθήκες απαγορεύουν τη χρήση της πλατείας του Αγίου Πέτρου. Και τι απεικονίζει;

Το γλυπτό μήκους 20 μέτρων φαίνεται τρομακτικό γιατί είναι προορισμένο να απεικονίζει τον Ιησού να σηκώνεται από έναν κρατήρα πυρηνικής βόμβας στον Κήπο της Γεθσημανή. Ο γλύπτης Fazzini, ο οποίος πέθανε το 1987, εξήγησε την έμπνευσή του για το έργο: «Ξαφνικά μου ήρθε η ιδέα ότι ο Χριστός κήρυττε την ειρήνη για 2.000 χρόνια και το μέρος όπου προσευχήθηκε για τελευταία φορά, στον ελαιώνα της Γεθσημανή», είπε ο Fazzini, όπως αναφέρεται στη νεκρολογία του στους New York Times. «Είχα την ιδέα να απεικονίσω τον Χριστό σαν να ξανασηκωνόταν από την έκρηξη αυτού του μεγάλου ελαιώνα, ειρηνικού τόπου των τελευταίων προσευχών Του. Ο Χριστός ανασταίνεται από αυτόν τον κρατήρα που σκίστηκε από μια πυρηνική βόμβα, μια φρικτή έκρηξη, μια δίνη βίας και ενέργειας», γράφει το catholic.com

Ουσιαστικά, το έργο αυτό στην Αίθουσα του Θρόνου στο Βατικανό, προέρχεται από μια εποχή διαδεδομένου φόβου για πυρηνική εκμηδένιση, λέει το americamagazine.org. Τότε, όπως και σήμερα, ο κόσμος δηλώνει με σαφήνεια την αντίθεσή τους στα πυρηνικά όπλα. Το ίδιο κάνουν και οι ηγέτες – ωστόσο αυτοί που τα κατέχουν δίνουν την εντύπωση ότι δεν θα δίσταζαν να τα χρησιμοποιήσουν εάν χρειαστεί.

Η ΑΙΘΟΥΣΑ ΘΡΟΝΟΥ ΤΟΥ ΒΑΤΙΚΑΝΟΥ. ΜΙΑ ΕΙΚΟΝΑ 1.000 ΛΕΞΕΙΣ (εικόνες)

Όμως – όσο κι αν θα το ήθελε ο δημιουργός του και οι αρμόδιοι της αίθουσας – όπως φαίνεται από τις αντιδράσεις του κόσμου, το γλυπτό δεν είναι σαφές τι παρουσιάζει: ανάλογα με την οπτική γωνία που θα το δει κάποιος, φαίνεται σαν η μορφή που αναδύεται να είναι ένας δαίμονας, ένα τεράστιο ερπετό-φίδι (πολλοί το αποκαλούν ερπετοειδές) καθώς τα μαλλιά της φιγούρας θυμίζουν ανοιχτό στόμα δεινόσαυρου. Πολλοί το συνδυάζουν και με την παράξενη όψη του κτιρίου με την Αίθουσα του Ποντιφικού Κοινού (Διαβάστε επίσης: Η Αίθουσα Ακροατηρίων του Πάπα στο Βατικανό).

Επιπλέον, το μαραμένο μπρούτζινο χρώμα δίνει στο έργο μια δυσάρεστη αίσθηση ασθένειας και φθοράς, ενώ οι κακοσχηματισμένοι κόμποι γύρω από τα πόδια της μορφή του Ιησού παραπέμπουν σε εικόνες τεμαχισμένων χεριών και κρανίων. Αν και η σημασία του μνημείου, είναι ο Ιησούς που υψώνεται πάνω από ένα πυρηνικό ολοκαύτωμα και κατ΄επέκταση πάνω από το χάος της ανθρώπινης αμαρτίας για να βγει αναστημένος, πολλοί το θεωρούν κακόγουστο.

Και μέσα από αυτή την ασχήμια, το ακατανόητο και τις συνειρμικές παραπομπές στον έξω από ‘δω και άλλες δαιμονικές παραπομπές, το γλυπτό της Ανάστασης χαίρει πολλών θεωριών συνωμοσίας. Όπως ότι «…το άγαλμα του αναστημένου Ιησού είναι στην πραγματικότητα ένα μέσο για να λατρεύουμε τον Μπαφομέτ. Ο ειδωλολατρικός θεός πρότυπο για τους σατανιστές αντιπροσωπεύεται από μια κατσίκα. Κάποιοι λένε ότι μπορείτε να δείτε το πλάσμα μέσα στο άγαλμα». Και όχι μόνο αυτό. Επιπλέον, «Πληθαίνουν οι φήμες ότι, μόλις κλείσουν οι πόρτες στην αίθουσα του θρόνου του Πάπα, αρχίζει η λατρεία του σατανά.. αποφασίστε μόνοι σας – μάλλον πρόκειται για ένα πραγματικά περίεργο άγαλμα…», διαβάζουμε στο visitvatican.info

diadrastika