Βρήκαν τους τάφους Κάδμου και Αρμονίας
Γράφει ο Σπύρος Μακρής
περιεχόμενο φαντασίας, με στοιχεία δημιουργικής γραφής
Στην κεντρική Βοσνία-Ερζεγοβίνη, το 2005 ο Semir Osmanagić, επίσης γνωστός ως Sam Osmanagić, ένας Βόσνιο-Αμερικανός επιχειρηματίας από το Χιούστον του Τέξας, ισχυρίστηκε ότι κάποιοι λόφοι στην περιοχή Visoko, βορειοδυτικά του Σαράγιεβο αποτελούν αρχαίες ανθρωπογενείς τεχνητές πυραμίδες, ήδη από το 12.000 π.Χ., οπότε και ξεκίνησε ανασκαφές το 2006 για να μπορέσει να το αποδείξει. Οι ισχυρισμοί του έλαβαν τεράστια έκταση σε όλο τον πλανήτη. Παρά τις προσπάθειές του, δέχτηκε παγκόσμια κριτική από πάρα πολλούς επιστήμονες που απέρριπταν και κατέρριπταν ένα προς ένα όλα του τα επιχειρήματα.
Όλες αυτές οι ανακοινώσεις προσέλκυσαν τουρισμό που βοήθησαν την οικονομία της πόλης Visoko. Πολλοί εθελοντές κατασκεύαζαν βοτανικούς κήπους και μέχρι το 2016, είχε δημιουργηθεί και ολοκληρωθεί ένα «αρχαιολογικό πάρκο» σε έναν από τους λόφους. Όμως από το 2017 ξεκινάει η δική μου ιστορία:
O Izudin Sehic και η Nihada Berović, σπουδαστές αρχαιολογίας αλλά και εθελοντές που είχαν αναλάβει να διαμορφώσουν ένα κομμάτι της λεγόμενηw “Πυραμίδας του Ήλιου” η οποία ήταν μεγαλύτερη του συμπλέγματος και, ίσως, ψηλότερη από την Μεγάλη Πυραμίδα της Γκίζας στην Αίγυπτο, έκαναν μια σπουδαία ανακάλυψη η οποία, δυστυχώς, τους στοίχισε τις σπουδές τους, όταν έδωσαν όλα τα στοιχεία και τα ευρήματα που έφεραν στο φως.
Μια μέρα, η Nihada παραπάτησε σε μια επιφανειακή ρίζα ενός δέντρου, έπεσε και γλίστρησε από την κατηφορική κλίση του εδάφους μερικά μέτρα πιο κάτω. Φώναξε και ο Izudin, ο σύντροφός της, έτρεξε να την βοηθήσει. Όπως κοιτούσε να δει αν είχε τραυματιστεί ή αν είχε σπάσει κάποιο χέρι, ξαφνικά, το έδαφος υποχώρησε και τους ρούφηξε μέσα του αποκαλύπτοντας ένα αρχαίο φρεάτιο. Βρέθηκαν κάπου τρία μέτρα κάτω, ευτυχώς πάνω σε μαλακό χώμα που είχε παρασυρθεί μαζί τους. Ευτυχώς, πέρα από τα χώματα που είχαν καλυφθεί, κανείς τους δεν είχε σπάσει τίποτα. Μόνο μικροτραυματισμούς και γδαρσίματα είχαν, κυρίως, στα χέρια, τα πόδια και την πλάτη.
Αφού σιγουρεύτηκαν ότι δεν είχαν κάτι σοβαρό, προσπάθησαν να σταθούν στα πόδια τους που έτρεμαν από το σοκ της πτώσης, οπότε και διαπίστωσαν ότι δεν υπήρχε καμία περίπτωση να σκαρφαλώσουν και να βγουν έξω. Πήραν αμέσως τα κινητά τους να ειδοποιήσουν για βοήθεια. Του Izudin είχε σβήσει και δεν μπορούσε να μπει σε λειτουργία. Προφανώς είχε σπάσει. Αλλά της Nihada ήταν γερό, μόνο που δεν έπιανε σήμα. Άρχισαν να φωνάζουν αλλά κανείς δεν τους άκουγε. Έμειναν αρκετή ώρα εκεί και είχε αρχίσει να νυχτώνει. Τότε, στα δεξιά τους, πρόσεξαν ένα πλαϊνό άνοιγμα μισοσκεπασμένο από τα χώματα. Στην ιδέα και μόνο ότι θα μπορούσε να οδηγεί κάπου και ίσως σε κάποια άλλη έξοδο, άρχισαν να σκάβουν με τα χέρια και να διώχνουν τα χώματα προκειμένου να μεγαλώσουν το πιθανό πέρασμα.
Πράγματι, μετά από λίγη ώρα, οι ελπίδες τους μεγάλωσαν. Ο φακός από το κινητό έδειχνε μια χτισμένη στοά, πιθανότατα πολύ αρχαία που οδηγούσε στο εσωτερικό της πυραμίδας. Αναθάρρησαν και προχώρησαν, αρχικά μπουσουλώντας και στη συνέχεια όρθιοι. Όσο προχωρούσαν συναντούσαν, σε τακτά διαστήματα, σβησμένους πυρσούς τοποθετημένους στους τοίχους. Έφτασαν σε μια διακλάδωση και ακολούθησαν τον ένα από τους δύο δρόμους. Μετά από αρκετή περιπλάνηση βρέθηκαν σε μία μεγάλη αίθουσα. Ο Izudin έβγαλε τον αναπτήρα του και άναψε όλους τους πυρσούς που υπήρχαν εκεί, ολόγυρα.
Όταν η αίθουσα φωτίστηκε ολοκληρωτικά κατάλαβαν ότι βρισκόντουσαν μπροστά σε μια τεράστια ανακάλυψη. Μια σειρά από μεγάλα αγάλματα, τα οποία εκείνη τη στιγμή δεν μπορούσαν να καταλάβουν ποιους απεικόνιζαν, περικύκλωναν δύο υπερμεγέθεις πέτρινες σαρκοφάγους. Πλησίασαν και θαύμασαν αυτό που έβλεπαν καθώς η διακόσμησή τους ήταν περίτεχνη, αλλά δεν ήταν ιδιαίτερα γνώριμη στους ίδιους. Ωστόσο από τις παραστάσεις που διέκριναν και τις λίγες αρχαιολογικές γνώσεις που είχαν ήταν σε θέση να εκτιμήσουν ή να υποθέσουν πως βρισκόντουσαν μπροστά στους τάφους του Κάδμου και της Αρμονίας, της ελληνικής μυθολογίας. Τότε συνειδητοποίησαν πως ο γιος του αρχαίου αυτού μυθολογικού ζεύγους ήταν ο Ιλλυριός και ότι η περιοχή που βρισκόντουσαν ήταν η αρχαία Ιλλυρία.
Όσο πλησίαζαν τις πλησίαζαν τις σαρκοφάγους ένιωθαν μια περίεργη αναζωογονητική ενέργεια να περιπλέει στο χώρο. Ένιωθαν σαν να βρίσκονταν σε μια άλλη διάσταση. Άγγιξαν και οι δύο το ένα πέτρινο κουτί σαν να ήθελαν να εξετάσουν την υφή τους. Ξαφνικά, το κινητό της Nihada έκανε έναν ήχο που σήμαινε κάποια ειδοποίηση από το instagram. Αλλά, αποκλείεται να συνέβαινε αυτό, διότι αποκλείεται να “έπιανε” στο βάθος που βρισκόντουσαν και, μάλιστα, βαθιά μέσα στον λόφο. Κι όμως! Όταν η Nihada έφερε το κινητό στα χέρια της, είχε σήμα καμπάνα! Παραδόξως και το κινητό του Izudin λειτουργούσε κανονικότατα με τέλειο σήμα. Δεν μπορούσα να εξηγήσουν πως γινόταν αυτό, αλλά δεν ήταν ώρα για εξηγήσεις. Αμέσως ειδοποίησαν για βοήθεια και επέστρεψαν στο σημείο της πτώσης τους.
Όταν βγήκαν στην επιφάνεια και δέχτηκαν τις πρώτες βοήθειες, την επόμενη μέρα πήγαν ενθουσιασμένοι και διηγήθηκαν την ιστορία τους στον Vehbija Kusturica διευθυντή της Σχολής Αρχαιολογίας που σπούδαζαν. Εκείνος είπε ότι θα ενημερώσει τους αρμόδιους. Τελικά, το αποτέλεσμα ήταν, λίγες μέρες αργότερα, οι δύο σπουδαστές να κατηγορηθούν για κυκλοφορία ψευδών ειδήσεων και να αποβληθούν δια παντός από την Σχολή. Οι διαμαρτυρίες τους δεν βρήκαν πουθενά καμία ανταπόκριση και όταν πήγαν στο σημείο που είχαν πέσει, αυτό είχε μπαζωθεί και καλυφθεί με χώμα – αν και κάποια σημεία από το τσιμέντο ήταν ορατά. Η χαζομάρα των δύο νέων ήταν πως από την αγωνία τους να βγουν στην επιφάνεια δεν τράβηξαν ούτε μία φωτογραφία από τον εσωτερικό χώρο που είχαν βρεθεί με τους τάφους Κάδμου και Αρμονίας.
*Η παραπάνω ιστορία αποτελεί προϊόν φαντασίας και μυθοπλασίας. Οποιαδήποτε ομοιότητα με πρόσωπα ή/και καταστάσεις είναι εντελώς συμπτωματική και ουδεμία σχέση έχουν με την πραγματικότητα. Αναφορικά με τις “πυραμίδες” της Βοσνίας: σε πολυποίκιλα δημοσιεύματα μιας μακροχρόνιας εκστρατείας σε διάφορα μέσα προωθούνταν η ιδέα ύπαρξης μιας ή και περισσοτέρων πυραμίδων στην περιοχή από τον επιχειρηματία και συγγραφέα Semir ή Sam Osmanagić. Ωστόσο, σύμφωνα με την wikipedia.org και άλλους ιστότοπους, το σύμπλεγμα πυραμίδων της Βοσνίας δεν είναι παρά μία ψευδοαρχαιολογική έννοια που εξηγεί το σχηματισμό ενός συμπλέγματος φυσικών λόφων στην περιοχή του Visoko. Οι ισχυρισμοί του Osmanagić έχουν απορριφθεί συντριπτικά από τους επιστήμονες. Η άμεση μελέτη της τοποθεσίας από γεωλόγους, αρχαιολόγους και άλλους επιστήμονες έδειξε ότι οι λόφοι είναι φυσικοί σχηματισμοί και ότι δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι διαμορφώθηκαν από ανθρώπινη παρέμβαση.
diadrastika / Image by Mystic Art Design from Pixabay