Το Ανάκτορο Ποτάλα στο Θιβέτ και οι «Σιδερένιοι Δράκοντες»
Γράφει ο Σπύρος Μακρής
Το Ανάκτορο Ποτάλα στο Θιβέτ έχει μεγάλη ιστορική και πολιτιστική σημασία. πήρε το όνομά του από το βουνό Potalaka. Βρίσκεται στην πόλη Λάσα, η οποία είναι και η πρωτεύουσα του Θιβέτ. Χρησίμευε ως η κύρια κατοικία του Δαλάι Λάμα μέχρι να καταφύγει στην Ινδία. Η δομή του παλατιού χωρίζεται σε δύο μέρη: το Κόκκινο Παλάτι και το Λευκό Παλάτι, τα οποία αφηγούνται την ιστορία του Θιβέτ. Σήμερα, το Ανάκτορο Ποτάλα στεγάζει ένα μουσείο και έχει ανακηρυχθεί Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς από την UNESCO.
Τοποθεσία και Αρχιτεκτονική στο Ανάκτορο Ποτάλα
Σε υψόμετρο περίπου 3.700 μέτρων, το Ανάκτορο Ποτάλα είναι ένα αρχιτεκτονικό θαύμα. Ο λόφος στον οποίο βρίσκεται προσφέρει ένα σκηνικό που κόβει την ανάσα. Η κατασκευή του παλατιού ξεκίνησε τον 5ο αιώνα και συνεχίστηκε στο πέρασμα των αιώνων, με αποτέλεσμα τη μεγαλειώδη δομή που βλέπουμε σήμερα.
Διαβάστε επίσης: Η περίεργη αποστολή των Ναζί στο Θιβέτ
Το μοναδικό αρχιτεκτονικό στυλ του παλατιού συνδυάζει στοιχεία θιβετιανών, κινεζικών και ινδικών επιρροών, προβάλλοντας την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά του Θιβέτ. Η πανύψηλη παρουσία του και ο περίπλοκος σχεδιασμός του το καθιστούν έναν προορισμό που πρέπει να επισκεφτούν οι τουρίστες ενώ αποτελεί και σύμβολο της θιβετιανής κουλτούρας και πνευματικότητας.
Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO
Ως Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, το Ανάκτορο Ποτάλα προστατεύεται και διατηρείται, διασφαλίζοντας ότι οι μελλοντικές γενιές μπορούν να εκτιμήσουν την ομορφιά και την ιστορική του σημασία. Οι επισκέπτες του μπορούν να εξερευνήσουν τις διάφορες αίθουσες, τα παρεκκλήσια και τους τάφους του, αποκτώντας πληροφορίες για την ιστορία, τη θρησκεία και την τέχνη του Θιβέτ.
Το Ανάκτορο στέκεται ως απόδειξη της πλούσιας πολιτιστικής κληρονομιάς του Θιβέτ και εξακολουθεί να είναι σύμβολο πνευματικότητας και ευλάβειας.
Ιστορία και πολιτιστική σημασία του παλατιού Ποτάλα
Το Ανάκτορο Ποτάλα είναι ένα από τα πιο σημαντικά αξιοθέατα στο Θιβέτ. Οι ρίζες του χάνονται στα βάθη των αιώνων, καθώς η κατασκευή του ξεκίνησε από τον βασιλιά Songtsen Gampo τον 7ο αιώνα.
Ένας από τους σημαντικότερους ρόλους του ήταν ως η χειμερινή κατοικία του Δαλάι Λάμα, η παρουσία του οποίου, έδωσε στο μνημείο μια συμβολική σημασία και το έκανε ένα από τα πιο ιερά και σημαντικά μέρη για τους Θιβετιανούς Βουδιστές.
Έχουν γίνει προσπάθειες για τη διατήρηση και την αποκατάσταση του παλατιού Potala, τονίζοντας τη σημασία του για την προώθηση του θιβετιανού πολιτισμού. Παρά τις προκλήσεις που αντιμετωπίστηκαν κατά τη διάρκεια της κινεζικής κατοχής του Θιβέτ το 1959 και την επακόλουθη αποχώρηση του Δαλάι Λάμα, έχουν ληφθεί μέτρα για τη διατήρηση της ιστορικής και αρχιτεκτονικής ακεραιότητας του παλατιού.
Το παλάτι αντιμετώπισε απειλές κατά τη διάρκεια της Πολιτιστικής Επανάστασης, αλλά κατάφερε να επιβιώσει και στέκεται σήμερα. Η περίπλοκη αρχιτεκτονική του παλατιού, οι ζωντανές τοιχογραφίες και τα ιερά κειμήλια παρέχουν μια ματιά στις μοναδικές παραδόσεις και πεποιθήσεις του θιβετιανού βουδισμού αλλά και ως σύμβολο αυτής της κληρονομιάς
οι «Σιδερένιοι Δράκοντες»
Μια σειρά απανωτών υποθέσεων
Μια σειρά απανωτών υποθέσεων, εικασιών, συνειρμών και αλμάτων σκέψης που δελεάζουν και συναρπάζουν το μυαλό, αλλά αγγίζουν τα όρια της επιστημονικής φαντασίας και, ουσιαστικά, ακροβατούν ανάμεσα στο πιθανό και το φανταστικό, οπότε δεν αποτελούν αποδείξεις, ούτε επιστημονικά στοιχεία:
Θιβέτ. Η «Στέγη του Κόσμου», είναι πολύ πιθανόν ότι κρύβει πολύ περισσότερα μυστικά από όσα νομίζουμε. Μυστικά που βρίσκονται κλειδωμένα στις νοητικές βιβλιοθήκες των μοναχών ή, ενδεχομένως, και σε πραγματικές γραφές που, όμως, ακόμα δεν έχουν βρει ακόμα τον δρόμο προς την δημοσιοποίησή τους…
Διαβάστε επίσης: Ο τελευταίος δράκος που έζησε στην Ελλάδα. Ο θρύλος και η μάχη
Κατά συνέπεια, είμαστε αναγκασμένοι να ψάχνουμε σε σκόρπιες πληροφορίες τις οποίες θα πρέπει να συνδυάσουμε με τον σωστό τρόπο. Αφετηρία μας αποτελεί «Το Βιβλίο των Αρχαίων Αστροναυτών» των Ζωρζ Η. Γκαλλέ – Ζακ Μπερζιέ από τις Εκδόσεις Κόσμος Καλών Βιβλίων:
«σιδερένιοι δράκοντες που τους περιτριγυρίζουν φλόγες»
Η Ποτάλα της Λάσσα ονομάζεται ανάκτορο των θεών. Αυτό το οικοδόμημα, με τους δεκατέσσερις ορόφους και τα 1.400 δωμάτια, ο πρώτος ουρανοξύστης του κόσμου, τελείωσε τον 18ο αιώνα. Οι Θιβετιανοί πιστεύουν ότι ο Που-Γκύε, ο πρώτος βασιλιάς τους Θιβέτ, έφτασε από τον ουρανό. Ακολούθησαν έξι ακόμα βασιλιάδες, που βασίλεψαν σοφά πάνω στην Γη και ύστερα έφυγαν για την ουράνια κατοικία τους. Οι θιβετιανές γραφές μιλούν για «σιδερένιους δράκοντες που τους περιτριγυρίζουν φλόγες» και αναφέρουν ακόμη «κατοίκους άστρων».
Ποιός ήταν ο «Που-Γκύε» και οι άλλοι έξι βασιλιάδες; Ποιοί ήταν αυτοί οι «κάτοικοι των άστρων» με τους «σιδερένιους δράκοντες που τους περιτριγύριζαν φλόγες»; Δεν είναι καθόλου εύκολο να απαντήσουμε, παρά μόνο με απανωτές υποθέσεις. Είναι πάντως γεγονός ότι ανάλογα ιπτάμενα άρματα με δράκοντες, συναντούμε και στην Ελληνική μυθολογία με, ίσως, το πιο χαρακτηριστικό από όλα, εκείνο του Τριπτόλεμου.
Οι μυστικές γνώσεις του Θιβέτ
Σύμφωνα με κάποια πληροφορία, η πραγματική ονομασία δεν είναι Θιβέτ, αλλά Πόμ. Το «Θ.Ι.Β.Ε.Τ.» είναι αρχικά των λέξεων «Θείων Ιδεών Βασιλέων Ελλήνων Τρόπαιον», πράγμα με το οποίο δεν μπορώ να συμφωνήσω. Αφενός γιατί δεν καταλαβαίνω από που και πως προκύπτει. Αφετέρου διότι η λέξη Θιβέτ προέρχεται από σανσκριτική λέξη και σημαίνει «ουρανός», κατά δεν μπορεί να είναι ακρωνύμιο με ελληνικές λέξεις
Επιπλέον, η Πόλη Λάσσα στο Θιβέτ φαίνεται να ετυμολογείται από το -λας- όπως και η Ελ-λας. Ούτε με αυτό θα μπορούσα να συμφωνήσω καθώς «Λάσα» στην θιβετιανή γλώσσα σημαίνει «καθέδρα θεών». Όσο για το δεύτερο σκέλος, το ακούω ποιητική αδεία αλλά πρέπει να σημειώσω πως δεν υπάρχει σε κανένα λεξικό Ελ-λας είναι συνδυασμός από τις λέξεις Φως-Ελ και Πέτρα-Λας.
Οι μυστικές γνώσεις του Θιβέτ φαίνεται, επίσης, να συνηγορούν σε μία υπόθεση ότι αυτές μπορεί να προήλθαν από ανώτερους πολιτισμούς των άστρων ή μέσα από την αρχαία ελληνική φιλοσοφία και κοσμοθεωρία.
Μέσα σε όλα αυτά θα πρέπει να προσθέσουμε και τους «Δίσκους των Ντρόπας» που βρέθηκαν στα σινοθιβετιανά σύνορα, και ερευνητές «βλέπουν» Ελληνική γραφή που χρονολογείται στο 10.000 π.Χ. Όμως, αυτοί οι Δίσκοι είναι μάλλον προϊόν απάτης ή σενάριο επιστημονικής φαντασίας.
Σε ένα θεωρητικό και υποθετικό επίπεδο θα μπορούσαμε να αναρωτηθούμε: Τι κρύβει το Θιβέτ; Ποιο είναι το μυστικό παρελθόν του; Υπάρχει κάποιο μυστικό παρελθόν που περιμένει να ανακαλυφθεί;
Μια ωραία ιστορία νεομυθολογίας
Άραγε, μπορούν όλα αυτά και, ίσως, πολλά περισσότερα, να συνδυαστούν σαν μερικές ενδείξεις ή έμμεσες αποδείξεις ότι οι «Κάτοικοι των Άστρων», ο «Που-Γκύε» και οι άλλοι έξι βασιλιάδες, ήταν Έλληνες από τον Σείριο, την Ανδρομέδα ή από κάπου αλλού;
Ή μπορεί να ήταν Έλληνες που εκείνη την εποχή είχαν αναπτύξει τεχνολογικό πολιτισμό σύγχρονο του δικού μας και σκόρπιζαν γνώσεις με τους «σιδερένιους δράκοντες που τους περιτριγύριζαν φλόγες»; Αν κάτι από όλα αυτά ευσταθεί, τότε το Θιβέτ μπορεί να ήταν ένα Κέντρο Διοίκησης ή ένα ανάκτορο θεών, ίσως, Ελλήνων θεών από τον Σείριο, ή άλλων γήινων βασιλέων που θεοποιήθηκαν.
Δυστυχώς, με τίποτα δεν θα βρούμε αποδεικτικά στοιχεία ή έμμεσες αποδείξεις. Όλα αυτά, όπως προαναφέραμε, ακροβατούν ανάμεσα στο πιθανό και το φανταστικό. Θα μπορούσε να είναι ωραία ιστορία νεομυθολογίας, όπως θα την αποκαλούσαν ορισμένοι που θα ήθελαν να αποφύγουν το χαρακτηρσιμό της θεωρίας συνωμοσίας.
ενδεικτικά, με πληροφορίες από wikipedia.org και wikipedia.org
diadrastika / Image by ChinaImages from depositphotos.com