Αδάμ και Εύα
Image by Valentin Tikhonov from Pixabay

Αδάμ και Εύα. Η γνωστή ιστορία από άλλο πρίσμα

Γράφει ο Σπύρος Μακρής

Αδάμ και Εύα. Όλοι γνωρίζουν τη βασική ιστορία τους. Ήταν οι πρώτοι άνθρωποι που δημιουργήθηκαν από τον Θεό, στον Κήπο της Εδέμ. Όλα ήταν καλά μέχρι που ένα φίδι εξαπάτησε την Εύα να φάει ένα μήλο και η Εύα με τη σειρά της εξαπάτησε τον Αδάμ. Τότε ο Θεός τους έδιωξε και τους δύο από τον Παράδεισο. Αλλά ποια είναι η πραγματική ιστορία του Αδάμ και της Εύας; Εάν διαβάσετε πραγματικά τη Γένεση, θα παρατηρήσετε ότι ο Θεός δημιουργεί το σύμπαν και τα πάντα σε αυτό – όμως κάποια μοιάζει να τα δημιουργεί δύο φορές.

Εάν δεν παίρνετε την ιστορία της δημιουργίας κυριολεκτικά, όπως κάνουν πολλοί Χριστιανοί και Εβραίοι, τότε δεν υπάρχει θέμα. Ωστόσο, είναι ένα τεράστιο πρόβλημα για μερικούς Βιβλικούς μελετητές που πιστεύουν ότι η Γένεσις ήταν μια πραγματική ιστορία που γράφτηκε από τον Μωυσή – ο οποίος στο τελευταίο βιβλίο του περιγράφει την ταφή του, πράγμα που πιθανότατα σημαίνει πως δεν το έγραψε ο ίδιος, οπότε ίσως δεν έγραψε και το σύνολο.

Διαβάστε επίσης: Κάιν και Άβελ. Απόγονοι των Ανουνάκι; Ενδείξεις ότι θα μπορούσαν να είναι

Ας προσπαθήσουμε να εντοπίσουμε το πιο γνωστό σε όλους κομμάτι που αφορά αυτές τις δύο εκδοχές και που, ουσιαστικά, μπλέκονται μεταξύ τους, σαν να είναι μία. Στην πρώτη έκδοση της δημιουργίας, λέει ότι ο Θεός δημιούργησε το ζευγάρι Αδάμ και Εύα τον ίδιο περίπου χρονικό διάστημα ή κατ’ άλλους ταυτόχρονα.

Μερικοί παλαιοχριστιανοί θεολόγοι αποφάσισαν ότι αυτό σήμαινε πως έγιναν για να υπάρχουν και τα δύο φύλα. Η δεύτερη εκδοχή συναντάται στην ιδέα της Λίλιθ όπου η εβραϊκή αναφορά λέει ότι ήταν η πρώτη σύζυγος του Αδάμ, η οποία αργότερα έγινε δαίμονας – όπως συμβαίνει συνήθως σε αυτές τις ιστορίες. Η Λίλιθ είναι η γυναίκα που αναφέρεται στην πρώτη ιστορία δημιουργίας, ενώ η Εύα είναι αυτή που έγινε αργότερα από ένα από τα οστά του Αδάμ.

Είναι πάντα σημαντικό να θυμάστε ότι αν διαβάζετε την Αγία Γραφή, ουσιαστικά, διαβάζετε μια μετάφραση. Αυτό αξίζει ακόμα περισσότερα, όταν από το πρωτότυπο μαθαίνεις ότι η Εύα δημιουργήθηκε από ένα από τα νεύρα του Αδάμ και όχι από το πλευρό του. Η βιβλική αρχαιολογία λέει ότι η λέξη “tsela” εμφανίζεται 40 φορές στη Βίβλο και η μόνη φορά που μεταφράζεται ως “πλευρό” αναφέρεται στην περίπτωση της Εύας.

Ένα ακόμα ερώτημα είναι αν οι Αδάμ και Εύα είχαν αφαλούς, γεγονός που αποτελεί ένα θεολογικό εφιάλτη για χιλιετίες καθώς, αν είχαν, τότε αυτό αποτελεί σημάδι κυοφορίας που υποτίθεται ότι δεν συνέβη ποτέ, αφού δημιουργήθηκαν και δεν γεννήθηκαν. Από την άλλη πλευρά, αν δεν είχαν αφαλούς, τότε δημιουργείται το ερώτημα πως οι πρωτόπλαστοι ήταν τέλειοι άνθρωποι που γέννησαν τους επόμενους κατ εικόνα και ομοίωση του Θεού – και άρα των πρωτόπλαστων! Είχε και ο Θεός αφαλό;! Η συζήτηση αυτή δημιούργησε τεράστιο πρόβλημα για τους καλλιτέχνες ανά τους αιώνες οι οποίοι έλυσαν το πρόβλημά τους καλύπτοντας τη θέση του αφαλού με φύλλα συκής.

Ένα άλλο μυστήριο είναι τι φρούτα έφαγαν ο Αδάμ και η Εύα για να κάνουν τον Θεό τόσο έξαλλο που να τους διώξει από τον Παράδεισο. Όλοι ξέρουμε ότι ήταν ένα μήλο, αλλά εάν διαβάσετε τη Βίβλο στο πρωτότυπο, θα δείτε ότι δεν αναφέρεται καθόλου το συγκεκριμένο είδος φρούτου. Η εβραϊκή λέξη “peri”, που μεταφράζεται συνήθως ως “μήλο” είναι ασαφής. Σύμφωνα με το NPR, το peri έχει ερμηνευτεί με διάφορους τρόπους από διάφορους εβραϊκούς μελετητές, οι οποίοι το έχουν αναγνωρίσει ως σύκα, σταφύλι, ρόδι, βερίκοκο ή ακόμα και σιτάρι. Ακόμη, άλλοι το σκέφτηκαν ως ένα μεθυστικό ποτό, όπως το κρασί. Γιατί λοιπόν ο καθένας είναι τόσο σίγουρος ότι πρόκειται για μήλο;

Τον 4ο αιώνα π.Χ., ο Πάπας Δάμασος αποφάσισε ότι η Βίβλος έπρεπε να μεταφραστεί στα Λατινικά. Ο δάσκαλος Jerome ανέλαβε τη δουλειά αυτή και όταν διάβασε για το “Δέντρο της γνώσης του καλού και του κακού”, δημιουργήθηκε μία παρερμηνεία ή μία παρεξήγηση καθώς στα λατινικά, “malus” σημαίνει κακό, αλλά σημαίνει επίσης μήλο. Έτσι ο καρπός του δέντρου που έφαγαν οι Αδάμ και η έγινε ένα μήλο…

Ας πάμε παρακάτω. Η ανθρώπινη φυλή έχει μεγάλα κρανία και λεπτούς γοφούς, οπότε ο τοκετός είναι εξαιρετικά οδυνηρός. Όταν ο Θεός τιμωρεί την Εύα στη Γένεση 3:16, η τιμωρία της ήταν να γεννάει τα παιδιά της με πόνους. Υπάρχει και εδώ ένα ζήτημα μετάφρασης. Η αρχική λέξη που χρησιμοποιείται σημαίνει “εργασία ή δουλειά” και έτσι ακριβώς χρησιμοποιείται παντού αλλού στη Βίβλο αλλά μόνο όταν μιλάμε για την γέννηση, οι μεταφραστές αποφάσισαν ότι συμπεριλάβουν και “πόνο”. Κάπως έτσι, στην πορεία των αιώνων οι γυναίκες έπρεπε να πονούν όταν γεννούσαν και απαγορευόταν κάθε φάρμακο ή αγωγή που θα απάλυνε τον πόνο της γέννας.

Ειδικότερα, στο θέμα των αφαλών – αν υπήρχαν ή όχι – οδήγησε σε ερωτήματα αν υπήρχαν άνθρωποι πριν τον Αδάμ και την Εύα. Η απάντηση βρέθηκε με την θεωρία της ύπαρξης των Προαδαμίτων, μια ιδέα του 17ου αιώνα που απλά υποδηλώνει ότι υπήρχαν άνθρωποι ζωντανοί πριν από τον Αδάμ. Στη Γένεση, όπως ξέρουμε, μόνο ο Αδάμ, η Εύα, ο Κάιν και ο Αβέλ έχουν αναφερθεί. Από τη στιγμή που ο Κάιν δολοφονεί τον αδελφό του, η προαδαμιτική θεωρία εξηγεί από πού ήλθε η γυναίκα του μαζί με όλες τις άλλες πόλεις που ξαφνικά εμφανίστηκαν – ενώ πουθενά δεν αναφέρεται ότι ο Θεός δημιούργησε και άλλους ανθρώπους.

Ένα ακόμα ζήτημα που προκύπτει είναι το θέμα του αν υπήρξε πραγματικά ο Κήπος της Εδέμ επάνω στη Γη. Αυτό είναι κάτι ιδιαίτερα περίπλοκο καθώς η περιγραφή που δίνεται από την Βίβλο ενέχει πολλές, διαφορετικές και αντικρουόμενες θεωρίες που οδηγούν σε διάφορα σημεία του πλανήτη, ακόμα και στον Βόρειο Πόλο, αλλά συνήθως για τον απλό κόσμο, υπερισχύει η άποψη ότι βρισκόταν κάπου στην Μεσοποταμία ή ακόμα και την Σουμερία, χωρίς να υπάρχει κάποια ισχυρή ένδειξη για αυτόν τον ισχυρισμό.

Παρακολουθείστε και το βίντεο που ακολουθεί με τον τίτλο Here’s What Nobody Told You About Adam And Eve, για να μάθετε περισσότερες πληροφορίες και λεπτομέρειες πάνω σε αυτά διαβάσατε έως τώρα:

diadrastika / Image by Valentin Tikhonov from Pixabay